Във връзка с информацията със заглавие МОН заговори за закриване на университети до 2016 г., премахва 3-годишния бакалавър се е започнала интересна дискусия на едно място в интернет; ето откъс, съдържащ най-интересното от нея:
Boris Rangelov каза: Време е! У нас има 50 ВУЗ за 7 млн. население (1 ВУЗ на всеки 140 000 души), в Германия 400 за 80 млн. (това прави 1 ВУЗ за всеки 200 000 души, без да броим чуждестранните студенти).
George Kuman каза: В България само който не е пожелал, не е станал вишист! Няма контрол, раздават се дипломи на килограм, а образователната ни система затъва все повече!!
Julian Popov каза: Поредна грешка. Реформата на образованието трябва да започне от средното образование и да се съсредоточи предимно там.
Svetoslav Alexandrov каза: Проблемът с университетите и дипломите не е уникален и не е само български. Американците използват термина "diploma mill" за всяка една неакредитирана фирма, която се зове университет и раздава дипломи. Понеже това си е фирма, която си плаща данъците, ти нищо не можеш да й направиш. В САЩ специално има университети, които бълват дипломи за астролози и младоземни креационисти. Съответно навсякъде е фрашкано с хора, които се наричат висшисти. И всеки може да те направи професор. Типичен пример е Патриотичният Библейски Университет.
Извън САЩ, не е изненадващо, че най-голям процент на подобни diploma mill(s) е в Европа. Само във Великобритания са регистрирани 339 фейк учебни заведения. И там даже проблемът е доста сериозен - има държавна забрана подобни учебни заведения да работят, но те казват: "Ние имаме акредитация от чужда държава". Чужда държава, но кой знае кой креационистичен институт издава "акредитацията".
Това, което министърката предлага, е много хубаво: "кардинална промяна в начина на акредитация на университетите". Щом се затегне контролът и качеството, ще лъсне кои университети у нас са истински и кои - не.
Ангел Грънчаров каза: Не стават тия неща с държавен "контрол на качеството" на образованието, съвсем не стават така тия неща, да се мисли така е проява на много старо мислене: съблазните на свободата не се лекуват с... несвобода, а се лекуват с... още повече свобода; свободата е средството да се преодолеят съблазните на свободата, а не несвободата на държавния контрол, щото несвободата нищо свястно не ражда; това дясномислещи хора би следвало да го знаят изначално, ала изглежда не го знаят, а ако не го знаят, явно не са дясномислещи...
А това, което пише г-н Попов, а именно, че реформата в образованието трябва да започне от средното образование и да се съсредоточи в него, е точно така, това е една истина. Средното образование задава матрицата, а когато матрицата е сбъркана, всичко друго по-нататък е сбъркано. Оправянето трябва да дойде ако нещата бъдат сложени на адекватната почва в сферата на средното, сиреч, на доуниверситетското образование, където най-решаващ е етапът на началното образование, там именно се полага основата, а у нас там нещата са най-объркани, оттам именно почва цялото объркване. Всички у нас е тъкмо наопаки на това както трябва да бъде, държавата дирижира всичко, а истината е, че докато държавата не се оттегли съвсем от тази сфера, нещата в нея никога няма да потръгнат. Държавата се оттегли от културата, нещата потръгнаха; държавата се оттегли от икономиката, нещата потръгнаха и бяха сложени на вярната основа (частната собственост, частният бизнес); държава се оттегли от търговията, нещата в тази сфера процъфтяха; щом държавата се оттегли от каквато и да било сфера на живота, работите потръгват.
Само от образованието държавата не се е оттеглила (и от здравеопазването също така все още частично дирижира нещата), в образованието обаче тя има пълен контрол, както в ерата на комунизма, само там нещата са в корена си сбъркани и извратени. Изводът е близък до ума, да видим обаче дали ще бъде направен - и кога по-точно ще бъде направен този простичък извод. Имам предвид да бъде направен от наште дясномислещи политици, щото от другите, от чалга-политиците ни, аз не чакам нищо свястно.
Търсете по книжарниците забележителната книга на философа Ангел Грънчаров ПРЕСЛЕДВАНЕ НА ВРЕМЕТО: Изкуството на свободата, изд. A&G, 2003 г., разм. 21,5/14,5 см., мека подвързия, ISBN 954-8945-88-6, 280 стр., 8.00 лв. Книгата говори за “нещо”, което е близко на всеки един от нас: времето. Тя се опитва да ни насочи към чисто човешкото в него, към неговата ценност за човека. Това, че времето не ни е чуждо и ни изглежда “добре познато”, съвсем не означава, че го разбираме. Нашето предварително познание за времето не навлиза в неговите дълбини, а само докосва повърхността, най-бледата му външност. Съзнанието за време го приема за факт, с който трябва да се “съобразяваме”, но не отива по-нататък и не се задълбочава в неговата тайна. Когато обаче ни запитат А що е време?, почти нищо не можем да кажем: мълчанието е нашият отговор. Тази необичайна и изненадващо понятна философска книга “поглежда” в скритото “зад” мълчанието ни – за времето, живота, свободата.
5 коментара:
Е това, което казвате, ми се струва не свобода, а свободия. Контрол в образованието има още на ниво оценки. Както имаме оценки за учениците, така трябва да има оценки и за учебните заведения и дали покриват изискванията за специалностите. Става въпрос за образование и наука. Не за иху-аху.
Svetoslav Alexandrov
Неразбиращите свободата имат тази боязън от нея, която се изразява в употребата на типично българската дума "свободия", която уважаващите свободата хора изобщо не употребяват. Говорим за държавния контрол, за контрола на чиновника, на държавната бюрокрация; не зная дали ви хрумва, но има една съвършено друга и при това автентична форма на контрол, именно самоконтролът, който свободните субекти на някой дейност осъществяват, ето това е истинският контрол, истинската отговорност. Но тия неща у нас съвсем не се разбират, ние по рефлекс, изработен от времето на комунизма, и стигнал най-вероятно до гените на нацията (сиреч, повредил я изцяло), разчитаме, че държавата, държавният чиновник ще оправи всичко, е, няма да го оправи. Няма да го оправи в същата степен, в която няма да угасне пожарът, гасен с... бензин. Точно с това, от което е болна образователната ни система (прекомерна намеса на държавата, ние в образованието имаме пълен диктат, монопол и хегемония на държавната бюрокрация върху тази сфера на духовния живот), точно с това вие предлагате тя да бъде "лекувана", правете си сам сметка дали това някога може да стане.
В момента ВУЗовете бълват сервитьорки и бармани с "вишо"
Ама дали пазара на работна сила се нуждае от тази специалност за която са зели тапия........
Kiril Angelov
Чудя се, ако при завършващи и оставащи в България 50тина хиляди дванадесетокласници, и места по държавна поръчка над 60 хиляди, за какъв контрол и закриване става дума. Май става дума за подкрепена от държавата форма на укриване на младежка безработица. Ако направим местата държавна поръчка, да речем 15 000, добрите деца ще влязат независимо от доходите. Конкуренцията ще свърши останалото. Ала като мислим за проблема с главата надолу, няма как да го решим.
Mihail-Ernesto Mihailov
Чудно ми е, че Светослав Александров е наясно с безумиците на протестантското псевдохристиянство, което ражда подобни университети, ала все пак е негов верен привърженик с изключително крайнодесни възгледи.
Публикуване на коментар