(Conditio Sine Qua Non)
Като се има предвид нашата концепция за сугестията, която се основава на съзнателното-несъзнателно, свободно, спонтанно възприемане на информацията чрез периферни перцепции в един целенасочен, неманипулативен комуникативен учебен процес, и която е в противовес на диктуващата хипнотична и клинична сугестия, можем да кажем, че резервопедията е система на обучение, която използува всички възможности, които нашия тип сугестия би могъл да предложи. Нейното приложение в педагогиката ни доведе до формулирането на следните седем закона – conditio sine qua non – на резервопедията. Те стоят в основата на всяко резервопедично общуване. Те са така тясно свързани, че трябва да бъдат спазвани едновременно във всеки един момент на учебния процес.
Трябва да се знае, обаче, че тези условия може да доведат до скритите резерви на психиката, само когато преподавателят – резервопед има висок личен и професионален престиж.
Няма резервопедия без престиж.
Престижът може да създаде престиж. Обучението в класа на един престижен професор създава престиж и на студента. Обучението в един престижен университет създава престиж на студента, което по- късно ще осигури по-висока ефективност в неговата/ нейната работа. Резервопедията, създадена в продължение на много години упорит труд си е извоювала престиж. Преподавателите, обучени от автора, получават сертификат и по този начин споделят и престижа на методиката. Ако преподавателите не спазват всички изисквания на резервопедията и в резултат на това резултатите спаднат, това ще се отрази и на постепенното спадане на престижа на всички учители, които преподават резервопедично.
Поради важността на този въпрос той ще бъде разгледан по-подробно в книгата от експериментална гледна точка.
Сугестопедията (Десугестивно обучение) Резервопедия е изградена върху следните седем закона - conditio sine qua non:
Първият Закон на Резервопедията е: Любов
Добре известно е, че нищо хубаво на този свят не е постигнато без любов. Любовта е и важно условие за достигане до резервите на психиката. Любовта създава спокойствие, доверие и допринася за престижа на учителя в очите на учещите се и така отваря пътищата към разкриване на психичните резерви на личността. Любовта не може да се изиграе, тъй като учещите ще го усетят. Но не бива да се разбира и като някакво сантиментално настроение, тъй като това отношение провокира отрицателни реакции. Тя трябва да се усети като искрена любов към човешкото същество. Не съветваме никой учител да започва работа на нивото на резервите без човеколюбие. Би било по-добре да почака докато преосмисли общуването в учебния процес от тази позиция.
В сугестопедията любовта на учителя към учещите може най-добре да се илюстрира чрез образа на родител, който учи детето си да кара велосипед, без то да може да каже в кой момент родителят му го придържа или не.
По същият начин учещите в сугестопедичния процес най-често не съзнават кога учителят им ги подкрепя. Например, по време на всички етапи от сугестопедичния цикъл в чуждоезиковото обучение т.е. в етапите на производство на речта – въведение, разработки и представяне (етап, в който учещите се изразяват по- свободно и творчески), учителят ги води деликатно като ненатрапливо ги поправя така, че те дори не си дават сметка, че са поправяни. Учителят просто произнася правилно сгрешения израз по такъв нежно сугестивен начин, че те дори не разбират, че са допуснали грешка. Грешките никога не се обсъждат на място и учителя с нищо не дава да се разбере, че учещия трябва да се старае повече.
Тази метафора илюстрира качеството на психологическата връзка между учител и учещ, която много напомня на връзката между майката и детето. Примерът с велосипеда използван тук се фокусира онази черта на Любовта, която е свързана с грижовната подкрепа на учителя, предложена внимателно на учещите. Грижа, която те с желание приемат, защото не им е натрапена. Така те се чувстват сигурни.
Любовта, заедно с останалите закони, създава необходимата радостна, искрена и високо мотивираща концентративна релаксация. Това състояние се характеризира с умствена релаксация и ненапрегната концентрация. То изисква спокойствие, вътрешна увереност и доверие. При тези условия на положителни емоции, творческата интелектуална дейност и глобализирания учебен процес се отличават с липса на умора. Принципът на радост и концентративно спокойствие се прилага чрез система от игри и смях, чрез нагледните материали, които са не толкова илюстративни, а стимулиращи по характер, както и цялостната организация на учебния процес.
Вторият закон на резервопедията е: Свобода
Когато има Любов, има и Свобода. Свободата дава възможност на учителя да упражни своята лична преценка и да взима решения, за да може да приспособи сугестопедичната система към личните особености на всяка група. Тя също позволява на учещите да изберат дали да вземат участие в някои дейности като например песни, игри и т.н., които може да не допадат на тяхното разположение. Във всеки момент те са абсолютно свободни да излязат от стаята, стига да не пречат на работата на групата. Принципът на свободата е един от основните елементи, които отличават сугестопедията от хипнозата. При хипноза, хипнотизираният не може да избира, да действа свободно, спонтанно, да прекъсне процеса, за да направи нещо, освен ако хипнотизаторът не му е наредил.
Свободата дава възможност на учещия се да се вслуша във вътрешния си глас и да избере своя собствен път към резервите на психиката в различните моменти на процеса на обучение. Свободата не се диктува от учителя, тя е спонтанно чувство у учещия се. Това е усещане, че те не се подчиняват на една методика, а са свободни да се включват с радост като дават израз на своите личностни черти. Т.е резервоопедията не е натиск, а напротив, тя отваря вратата към личностна изява. Прочети ДО КРАЯ >>>
ЗАБЕЛЕЖКА: Виж и Д-р Георги Лозанов (Личен сайт)
Абонирайте се! Подкрепете свободната мисъл и свободното слово в България тъкмо когато те са в страшна немилост! (Забележка: Можете да получавате броевете на в-к ГРАЖДАНИНЪ за 2011 г. ако пишете на имейл angeligdb [@] abv.bg)
4 коментара:
Трябва да пуснете този пост в сайта BG-MAMMA: Там такива шарлатании и мошеничества виреят най-добре и най-много ще ви се радват на излиянията.
В пълно съответствие с моята философия са горните закони.
Та те са приложими далеч не, само и единствено към конкретната област на
живота...
Така както великият Пушкин е възкликнал:
Любви все возрастьи покорны,
така би могло да се искаже апотетично, дълбоко истинно, че:
Целият видим и невидим БОЖЕСТВЕН СВЯТ е пронизан, съществува... живее с посочените закони, т.е. не би го нямало - без посочените закони...
Първият от които в моята философия гласи:
Светът е обмен на информация, т.е. любовта е частен случай - проява на този обмен и раждаща живота във и на високо осъзнатите информънтни скопления, каквото е и човешкото видимо информънтно скопление - т.е. е безсъмнена, велика, огромна, могъща проява - но и парадоксално - по особената си, защото е всепроникваща! и всесвободна, и всеосвобождаваща ли слабост - сила - проява при човека на всеобщия, безусловния, непреодолимия стремеж : към обмен на информация - към обмена на осъзнавани знаци....
2014.10.16г. Владимир Петков-Трашов
Е, те така е, когато човекът си люби вместо жените: информацията и, когато - вместо да си мачка гроздето за вино - се опива от виното на любовта си към истината и към философстването чоджум, тъй стават нещата...Горе - последният вариант е, с който се примирявам засега...
2014.10.16г. Владимир Петков-Трашов
Предпоследно:
В пълно съответствие с моята философия са горните закони.
Та те са приложими далеч не, само и единствено към конкретната област на живота...
Така както великият Пушкин е възкликнал: Любви все возрастьи покорны,
така би могло да се искаже апотетично, но и дълбоко истинно, че:
Целият видим и невидим БОЖЕСТВЕН СВЯТ е пронизан, съществува... живее с посочените закони, би го нямало - без тях.
Първият от които в моята философия гласи:
Светът е обмен на информация, т.е. любовта е частен случай - проява на този обмен и раждаща живота във и на високо осъзнатите
информънтни скопления, каквото е и човешкото видимо информънтно скопление - т.е. е безсъмнена, велика, огромна, могъща проява -
но и парадоксално - по особената си, защото е всепроникваща!, всевзаимна, всесвободна, и всеосвобождаваща ли, чрез привидната
си слабост - сила - проява при човека на:
всеобщия, безусловния, непреодолимия стремеж, а именно - към обмен на информация - към обмена на осъзнавани знаци...
Любовна, ИНФОРМЪНТНА сила, от която се пораждат, раждат и съществуват ВСИЧКИТЕ ОСТАНАЛИ...
2014.10.16г. Владимир Петков-Трашов
Публикуване на коментар