На лични съобщения във фейсбук тази сутрин по негова инициатива проведох следния разговор с един ученик, на когото съвсем наскоро съм преподавал философия в ПГЕЕ-Пловдив:
Д.Т. каза: Добър ден, искам да ви попитам: ако искам да стана учител като Вас какво трябва да уча? Философия и после педагогика - или? Благодаря предварително!
Ангел Грънчаров каза: Здравейте! За да станете учител по философия е достатъчно само да завършите магистратура по философия, това стига.
Д.Т. каза: Защото много ми се искам да стана учител и да ги уча да мислят, а не само да зубрят. Както правихте Вие. И смятам, че това е най-добрият подход.
Ангел Грънчаров каза: :-) Да, има нужда от млади хора, който да се захванат с тази "професия". И то именно да учат младите да мислят самостоятелно, радвам се, че искате това. Но няма да Ви е леко изобщо, знаете каква е системата в образованието, тя тепърва трябва да се променя.
Д.Т. каза: Така е, но смятам, че Вие дадохте началото. Поне при мен - и от там идва мотивацията ми.
Ангел Грънчаров каза: Благодаря за тия думи, за един учител е много важно да чуе нещо такова, особено в положение като моето, от година вече откак съм уволнен от училището по параграфа "пълна некадърност", водя съдебни дела и пр.
Д.Т. каза: Проблемът не бе във Вас, а в някои ученици, които не Ви разбираха - и в смешната директорка.
Ангел Грънчаров каза: Във Вашия клас имаше подобна ситуация, но иначе общо взето с учениците не съм имал проблем. Тежкият проблем е с началството (директор, инспектор), което просто получи нареждане да се разправи с мен по причина на това, че съм политически коментатор и блогър. Тази е истинската причина за случилото се. Както и да е, животът на човека не е интересен без борба! :-)
За жалост, когато трябва да се разправят с неудобен учител, началствата не се свенят да използват и ученици за да си постигнат целта (което е най-грозното).
Д.Т. каза: Жалко е защото начинът Ви на преподаване е нужен. Именно затова искам да стана учител и да се опитам да продължа Вашето дело. Това е правилният подход. Трябва да има повече мислещи хора.
Ангел Грънчаров каза: Е, радвам се, че мислете така! Напълно сте прав, има нужда от учители с такава една философия на учителстването. Щото работите в образователната ни система са плачевни. А промяна могат да я направят само учители, които мислят по тази начин, но с подкрепата на учениците, на родителите. Министерските чиновници, директорите не искат никакви промени.
Д.Т. каза: По-лесно се управлява неук човек.
Ангел Грънчаров каза: Точно така. Без истинска промяна в образованието България няма да прокопса. Тъй че решението Ви да ставате учител е и много патриотично. Но да станете учител в някакъв смисъл е саможертва, това не е лесна професия...
Д.Т. каза: Определено е така, но стимулът ми е в това, че искам промяна. И не искам всички хората около мен да са от човешкия тип, които следва даден стереотип - без дори да се замисли за миг правилно ли е.
А промяната трябва да започне от мен. Вие ми помогнахте. Дори и само на един човек да помогна пак е нещо - защото той ще помогне на друг и така постепенно се надявам да се излезе от тази задънена улица. За да има повече мислещи хора и повече човечност.
Ангел Грънчаров каза: Напълно вярно, споделям: на един човек да се помогне, един човек да се спечели за тази кауза за едно ново образование е страхотен успех! Тъй че наистина съм даже горд, че мислите така и че съм Ви бил учител по философия. Няма по-голяма награда за един учител от тази да срещне ученик, който мисли така; това просто означава, че въпреки всичко съм си изпълнил задачата като учител.
Д.Т. каза: Точно така е. Много благодаря за отделеното време! Хубав ден!
Ангел Грънчаров каза: И аз благодаря! Хубав ден и на Вас! Желая Ви успех!
Търсете по книжарниците книгата на философа Ангел Грънчаров БЪЛГАРСКАТА ДУША И СЪДБА (с подзаглавие Идеи към нашата философия на живота, историята и съвременността), , 12.00 лв., изд. ИЗТОК-ЗАПАД, 2007 г., разм. 20/14 см., мека подвързия, ISBN 978-954-321-375-7, 354 стр. Книгата е новаторски опит за по-цялостно представяне и описание на битуващите в нашето съзнание исторически и "народопсихологични" комплекси, които определят и нашите реакции спрямо съвременните реалности на живота ни. Авторът търси смисъла, който се крие в случващото се с нас самите, изхождайки от предпоставката, че ясното съзнание за това какви сме като индивиди и като нация е основа на така необходимата ни промяна към по-добро. А този е залогът за бъдещия ни просперитет.
6 коментара:
Браво на момчето!
Светъл лъч в тъмнината!
2015.06.26г. Владимир Петков-Трашов
Ако завърши човек философия, това го прави философ. А за да стане учител по философия, трябва и педагогика. Самата дума педагогика, означава детеучение. Трябва да се знаят методите и похватите на обучение иначе многото знания не добре предадени не прави философа добър учител.
Не е вярно това, че ако човек завърши философия, това го прави философ. Това го прави само човек, който има диплома по философия. Съвсем по друг начин се става философ - и това го постигат малцина.
А учител по философия - добър учител по философия - не се става като се учи педагогика. Нещата, свързани с учителстването, не се учат никъде, те се постигат с практикуване и опитване. Става дума за майсторлък или за изкуство. Както добър художник се става с много рисуване. Изучаването на педагогика никого не е научило на учителстване. Между другото като се завърши философия, се придобива и педагогическа (учителска) правоспособност. Не е нужно в добавка да се учи и педагогика. Такива предмети се учат в курса по философия. Не е нужно да плашите младите хора, които искат да стават учители по философия, че трябва да учат и педагогика.
Blogger Ангел Грънчаров каза...
Не е вярно това, че ако човек завърши философия, това го прави философ. Това го прави само човек, който има диплома по философия. Съвсем по друг начин се става философ - и това го постигат малцина.
Тук сте прав на 100%. Вие имате диплома по философия, което в никакъв случай не Ви прави философ.А доколкото за педагогиката, както и за изобразителното изкуство, все пак трябва да се знаят някои теоретични постановки, в противен случай човек си остава аматьор.
Много рядко надарени личности са ставали добри учители и художници без нужната теоретична подготовка, но уви, Вие не сте от тях, трябва с ръка на сърцето да си го признаете.Доказа го Вашата практика, поне от уроците, които публикувахте се видя това. Доказва го също и факта, че не Ви купуват книгите. Поучете се от Иво Инджев. Не е важно колко книги ще напишете, важното е как ще бъдат оценени.
Останете със здраве!
Вашата преценка за мен, за моите професионални и творчески качества изобщо не ме вълнува. Човек, който няма достойнството да излезе с името си, и се крие като плъх, само и само да има възможността безпрепятствено да си излива злобата и завистта, изобщо не може да ми бъде критерий за каквото било, той може да е единствено критерий за душевна подлост, за малодушие, за мерзавщина. Само талантлив човек може да оцени друг талантлив човек, само оня, който сам е личност, може да възприеме и да оцени по достойнство друга личност.
Публикуване на коментар