Датски образователни уроци, Автор: Гаяне Минасян
През юни 2015 г. обиколих няколко свободни училища в Дания, една от доказано водещите демокрации и икономики в света, за да наблюдавам как се провежда учебният процес там. Прекарах време и в Академията за учители за свободни училища в Олеруп. По какъв начин, с какви практики образованието в тези училища изгражда нагласите, така необходими за съвместен живот в едно наистина свободно общество?
Работа в екип
В Академията за подготовка на учители за свободни училища станах свидетел колко ефективна, удовлетворяваща и с висока образователна стойност може да бъде истински екипната работа. В часа по английски студентите свободно сформираха групи и създаваха образователно съдържание. След това споделяха изготвеното от тях с останалите екипи. Те се ангажираха доброволно, допринасяйки всеки според собствената си преценка и допълвайки се един друг със специфичните си умения.
Този тип работа беше практика не само при студентите, но и при малките ученици - като първокласниците. На урока по математика в Зеленото свободно училище в Копенхаген те работеха заедно, за да решат задачите, които сами бяха избрали сред предложените от учителя. Не бяха принудени да седят и работят поотделно, лишени от възможността да се съветват с другарчетата си (каквато е обичайната практика в България). Точно обратното, обсъждаха задачите и ако някой стигнеше до решението, всички други напредваха благодарение на неговото постижение. Малчуганите можеха да поемат инициативата да учат и да изберат да си сътрудничат с останалите или пък да си работят самостоятелно – нито едно от двете неща не им бе забранено или наложено. За групата решенията на задачите бяха истинско колективно постижение; тези, които работеха сами пък, обикаляха групите и търсеха още предизвикателства.
Тъй като идвах от друга среда, си дадох сметка, че концепцията за работа в екип в посттоталитарното общество има нужда да бъде ясно дефинирана, за да се направи разлика между социалистически колектив (колективизъм) и предприемчив екип (екипност). Социалистическият колектив, струва ми се, е група хора, които очакват да се подчиняват на лидер и надлежно да изпълняват поставените от него задачи. Докато предприемчивият екип е група от хора с общи ценности и работна етика, които определят, след обсъждане, обща цел и се споразумяват относно постигането й. Никой не разпределя набор от предварителни задачи между членовете на екипа; членовете сами определят задачите, които трябва да се извършват в зависимост от заявените си умения и способности. Крайният резултат често има някои изненадващи характеристики, които неочаквано са се появили в процеса на работа. Ако колективисткият модел за работа в екип е казармоподобен, предприемчивият е по-адекватен на съвременната икономика на знанието. В него всеки член на екипа се опитва да допринесе с най-доброто, на което е способен, и всички заедно “дърпат напред”. А при колективизма движещата сила е единствено лидерът на колектива и членовете "очакват от него" да им бъде казано какво и как да правят, като същевременно тайно се съпротивляват и често саботират общата работа. (Прочети ДО КРАЯ)
Абонирайте се! Подкрепете свободната мисъл и свободното слово в България тъкмо когато те са в страшна немилост! (Забележка: Можете да получавате броевете на в-к ГРАЖДАНИНЪ за 2011 г. ако пишете на имейл angeligdb [@] abv.bg)
1 коментар:
Г-н Грънчаров, искам да Ви кажа, че от сърце се радвам за това, че отново работите като учител в ТЕТ-а!!! Честито!!! Днес се срещнах с едно момче, на което му преподавате и той ми каза, че часовете при Вас са много интереси и че цитирам: "Г-н Грънчаров е много умен!". Аз му казах да Ви слуша внимателно защото ще научи още много от Вас!!! Бъдете Благословен!!!
С най-добри пожелания П. Н., Ваш ученик
Публикуване на коментар