Представена публикация

Занятията в УЧИЛИЩЕТО ПО СВОБОДА

В нашето ОНЛАЙН-УЧИЛИЩЕ тази година провеждаме следните курсове: ПРОБЛЕМИТЕ НА ОБРАЗОВАНИЕТО: Защо учим? Защо учим? (Продължения) Защо...

понеделник, 14 март 2016 г.

Главната причина за лошата дисциплина, за фалшивия ред и за анархията в нашите училища



Когато на детето в училище от ранна възраст постоянно повтарят "Слушай! Длъжен си да внимаваш! Не се разсейвай! Не мърдай! Не приказвай! Слушай внимателно! Няма да повтарям! и пр." то при такъв един външен подход неизбежно привиква към това, че някой друг постоянно бди за неговото поведение, от което пък си прави логичния извод, че то самото няма нужда да се старае да съблюдава самодисциплина или самоконтрол на собственото си поведение; в резултат постигаме точно обратното на това, което желаем, т.е. вместо дисциплината да се поправя тя се разваля все повече и повече, редът се влошава непрекъснато - и изход от този омагьосан кръг няма.

Обратният подход, когато оставим детето само да преценява и да контролира свободно собственото си държание и поведение, тогава то в един момент осъзнава, че не някой друг, а единствено то самото изцяло отговаря за поведението си, което именно и води дотам, че нещата неизбежно си отиват на точното място, работите започват да се поправят; редът, основан на самодисциплината или на самоконтрола в една група е един естествен ред, а организацията, основана на принудата, на натиска и на насилието отвън, на външното "внасяне" на ред, е нещо противоестествено и съвсем неефективно като начин на организация на отношенията в общностите.

Това са прости неща, които обаче у нас съвсем не се съзнават. И ние продължаваме - като учители, като родители и като възпитатели - да правим точно обратното на онова, което трябва, на онова, което е разумно или естествено. Дължим се, иначе казано, като ненормални - пък се чудим защо след това всичко в страната ни е съвсем ненормално.

Ние самите предизвикваме въпросната ненормалност - и към това противоестествено и нечовешко поведение и отношение привикваме от съвсем ранна възраст. То става част от нашата същност - от социалното ни естество да сме несвободни и безотговорни хора.

Абонирайте се! Подкрепете свободната мисъл и свободното слово в България тъкмо когато те са в страшна немилост!  (Забележка: Можете да получавате броевете на в-к ГРАЖДАНИНЪ за 2011 г. ако пишете на имейл angeligdb [@] abv.bg)

2 коментара:

Кот Василий каза...

Причината за това са тъпанари като теб, Грънчаров, дето на две магарета сено не могат да разделят, но за реформи в образованието бълнуват.

Ангел Грънчаров каза...

Ти, съветска комуноидна гнидо като можеш на две магарета сено да разделиш, нещо друго освен това можеш ли, или само до това ти се свеждат постиженията? :-)