Представена публикация

За всички, които се интересуват от моите коментари, беседи и от дискусиите, в които участвам!

Съобщавам, че всеки, който иска да следи моите всекидневни коментари и анализи, може да го прави като посещава редовно моята страница във фе...

петък, 5 август 2016 г.

Когато децата привикнат към свободата, те не се изоставят, напротив - активно се захващат да правят живота, бъдещето и съдбата си



Из: Дания не се страхува от свободата Или как датското образование подготвя свободни и способни хора, Автор: Люба Йорданова

Целта на независимото интернатно училище Faaborgegnens Efterskole е учениците да са широко скроени и да вярват силно, че всеки човек има качества

... За да е успешно едно образование и да подготви мислещи и справящи се хора, а с това и силни икономика и общество, ключът не се крие в изпитите, оценките и налятото в главите знание по всички предмети, а във възможността учениците да развиват силните си страни и сами да достигат до отговорите, подкрепяни по пътя от спокойни учители. За да се случи всичко това, трябва да е налице едно важно условие - свободата. На училищата да определят съдържанието и методите си на преподаване, на учениците да се съсредоточат върху това, което им е интересно, и на родителите да избират между различни образователни форми...

... "Това, което мен най-много ме впечатли, е колко са отворени децата", казва Явор. Той и Томислав са посетили FAAE в края на учебната година, без да говорят местния език, но въпреки това са били приети много лесно и бързо са се интегрирали. В часовете, в които се е преподавало на датски например, учителите специално са им превеждали. Друго, което прави впечатление на българските ученици, е колко ориентирани за бъдещето си са датските им връстници. "Повечето деца вече имаха идея какво искат да работят и вече бяха тръгнали да се развиват в тази посока", споделя Явор...

... "Нещо, което забелязах като много различно у децата в свободните училища спрямо децата в България, е, че те бяха изключително ведри, светли, спокойни, уверени, не бързаха, не се чувстваха притиснати да ми отговарят бързо, умно или правилно, когато ги питах нещо", разказва Гаяне Минасян. Тя не е видяла и никакво властово разстояние между деца и възрастни – общували са свободно, а директорът е обръщал внимание на всяко дете...

... "Учениците в свободните училища се възпитават в много силно чувство за това да бъдат заедно, научават какви са способностите им, таланти и потенциал, но в същото време разбират къде зависят един от друг и каква е ролята на всеки в обществото", коментира и Джон Мейсън, който отговаря за международните отношения на Академията за подготовка на учители за свободни училища. "Преди всичко учениците са оценени според това, което наистина са - никой не казва, че не са достатъчно добри или че трябва "да се стараят повече", или пък се опитва да ги пригоди към нещо, което друг е измислил", допълва той...

... "Целта ни е нашите ученици да са широко скроени, да вярват силно, че всеки човек има качества - понякога просто трябва да ги потърсим. Вярваме, че е ОК да си несъвършен", потвърждава и директорът на FAAE Майкъл Тагарт. Той създава училището през 2003 г. заедно със свой приятел и колега, с когото са убедени, че Дания има нужда от училище, което се базира на вярването, че разнообразието създава стойност...

... Свободните училища в Дания възникват вследствие на реформа в цялото общество. В средата на XIX век датчаните започват да осъзнават, че хората са способни сами да поемат отговорност за своя живот. "Там, където има некомпетентни свещеници, хората основават свободни църкви, като наемат свои собствени свещеници...

... В момента в Дания задължително е образованието, а не ходенето на училище. Родителите избират дали да запишат детето си в общинското училище, в някое от свободните и частни училища, спонсорирани от държавата, или да го оставят на домашно образование. Могат да създадат и ново училище според разбиранията си. Между другото свободата е принцип и в държавните и общински училища - държавните стандарти се отнасят за умения, а не знания, и задават само какво трябва да може ученикът на края на годината или етапа на образование, а учителите сами решават как да го постигнат...

... А дали образованието в България може да вземе урок от това в Дания? "Тук властта не допуска различието – в България се счита, че нямаш право да имаш разбирания за образованието, които не харесват на министъра или чиновниците в министерството, или които те не са способни да разберат", казва Гаяне Минасян. Тя намира паралел с казуса от тази седмица, в който министърът на културата порица журналист заради критики към държавните политики: "Правителствена медия (образование) не е едно и също с обществена медия (образование). Фактът, че държавата спонсорира една медия (образование), не означава, че тя може да контролира нейната (неговото) съдържание - означава, че гарантира равен достъп до националния ефир (образование) за всички обществени групи и мнения."

"Ако даваме повече свобода и имаме повече доверие в децата си - това е една чудесна първа крачка", смята Жюстин Томс и припомня, че "масовката свърши" и имаме нужда от мислещи и творчески настроени, активни хора, свободни да решават за себе си и отговорни за себе си и за обществото като цяло. За Михаил-Ернесто Михайлов най-важният урок, който България може да вземе, е: "Когато дадем свобода на избор на децата, те не мързелуват, а напротив - активно и с интерес участват в живота в училище." (Прочети ЦЯЛАТА СТАТИЯ)

Освен това аз, Ангел Грънчаров, се чувствам длъжен отново да ви напомня, че нашият български Картаген е крайно време да бъде разрушен...

Абонирайте се! Подкрепете свободната мисъл и свободното слово в България тъкмо когато те са в страшна немилост!  (Забележка: Можете да получавате броевете на в-к ГРАЖДАНИНЪ за 2011 г. ако пишете на имейл angeligdb [@] abv.bg)

3 коментара:

Анонимен каза...

Направо да го хване яд човек за всички години, изгубени по български училища и университети, където се възпитава само безсмислено зубрене и преписване и липсва всякаква практическа насоченост. Защото у нас за съжаление никому не са потребни "мислещи и творчески настроени, активни хора, свободни да решават за себе си и отговорни за себе си и за обществото като цяло".

valente

Анонимен каза...

А в нашето училище е просто ужас. Случайно ми попаднаха учебници ма моя племенник - трети клас. Там какви глупости има не е истина. След една родителска среща направо се потресох. Повечето учители са за психиатрията - постоянно говореха против децата и какво не трябва да се прави, все едно става дума за затворници. А идеи за промяна - абсурд.

Аз учих при соца, но е спорно с всичките дивотии преподавани (Военно обучение, речи на Ленин и т.н.) ми тогава, дали и сега не е толкова зле?

kiro1234

Анонимен каза...

Без да ни трябват подобни свободни изпълнения, в нашето образование екипната работа по проекти и дискусионната форма на образование биха свършили чудеса.

Георги Тодоров