Представена публикация

За всички, които се интересуват от моите коментари, беседи и от дискусиите, в които участвам!

Съобщавам, че всеки, който иска да следи моите всекидневни коментари и анализи, може да го прави като посещава редовно моята страница във фе...

четвъртък, 12 януари 2017 г.

А пък мен ме наказват и уволняват заради това, че помагам на младите да мислят, да се занимават с философия истински...




Във времена, в които автомобилите вече могат да се управляват сами, а по телефона можеш да ръководиш банкирането си или да си поръчаш каквото поискаш, повечето хора започват да осъзнават, че роботизацията на повечето човешки дейности настъпва с бързи темпове. В някои случаи тя вече изцяло е част от живота на хората.

През 2013 г. икономисти от училище в британския град Оксфорд дори изчислиха, че през следващите 20 години повече от половината работни места по света ще бъдат заменени от интелигентни технологии, пише в свой анализ британското издание "Гардиън".

Независимо дали харесваме машинизирането на човешките дейности, ще е глупаво да се отрече, че днешните ученици ще си търсят работа след години в една изцяло нова и различна обстановка. Едно от предположенията за бъдещата работна среда е, че много от професиите, свързани с администрацията, ще бъдат изцяло дигитализирани. Така чиновници почти няма да има. Това се отнася и за работещите в сферата на индустрията и занимаващите се с физически труд.

Тук идва и въпросът как училищата ще подготвят своите възпитаници за задаващата се дигитална ера. Удвояването на инвестициите в наука, технологии, инженерство и математика, които са основните направления на сегашното виждане за развитие на света, няма да решат проблема. Просто и те ще достигнат до своя т.нар. творчески край.

В близко бъдеще напускащите училище ще се нуждаят от други умения. В свят, в който техническите експерти ще са под път и над път, човечеството ще се нуждае от хора, които избират все по-непопулярни професии.

Ще са нужни хора, на които да се задават въпроси, чиито отговори не присъстват в Google. Въпроси като: Какви са последствията от машинната автоматизация? Какви са политическите последствия от масовата безработица? Как трябва да се разпределят материалните богатства в едно дигитално общество? Обществото след някоя и друга година ще трябва да бъде по-философски настроено към света. И на фона на политическата несигурност във Великобритания през 2016 г. президентът на Ирландия Майкъл Хигинс пръв направи крачка в тази насока.

"Изучаването на философия е едно от най-силните оръжия, които може да дадем на учениците за да действат като свободни и отговорни субекти в един все по-сложен и несигурен свят. Вкарването на философията в класните стаи предлага път към хуманистична и жизнена демократична култура", заяви Хигинс през ноември.

През 2013 г., докато Ирландия се бори с последствията от икономическата криза, президентът на страната призова за дебат да се прецени кое е най-важно за бъдещето на островната държава. Резултатът от него беше, че за първи път в ирландските училища започна изучаването на философия. Тя е част от учебната програма на децата между 12- и 16-годишна възраст, като целта е съвсем скоро да навлезе в обучението и на най-малките ученици.

Президентът Хигинс най-вероятно е бил повлиян от жена си Сабина, която е завършила философия. Въпреки това той показва едно мислене за бъдещето. Мислене за това в какъв свят ще живеят внуците му. Трябва да се отбележи още, че и много учители приемат предмета като безполезен. Самите философи пък също остават встрани и някак си се затварят вътре в себе си. Ако учителите се нуждаят да помъдреят малко повече и да приемат предмета философия като нещо нормално за обучение, философите трябва да надскочат себе си и да обяснят колко важна е тя за света.

Мисленето и желанието да разбереш заобикалящия те свят не идва просто ей така. Философията не представлява интерес за много хора, както секса и клюките.

"Повечето хора по-скоро биха умрели, отколкото да мислят. И много го правят", заяви философът Бертранд Ръсел.(Прочети ЦЯЛАТА СТАТИЯ)

КРАТЪК КОМЕНТАР: А пък мен ме наказват и уволняват заради това, че помагам на младите да се занимават с философия истински...

Освен това аз, Ангел Грънчаров, се чувствам длъжен отново да ви напомня, че нашият български Картаген е крайно време да бъде разрушен...

Абонирайте се! Подкрепете свободната мисъл и свободното слово в България тъкмо когато те са в страшна немилост!  (Забележка: Можете да получавате броевете на в-к ГРАЖДАНИНЪ за 2011 г. ако пишете на имейл angeligdb [@] abv.bg)

2 коментара:

Анонимен каза...

Всичко това може и да е така, но аз не разбирам Вашия неистов стремеж да преподавате философия. Самият аз не виждам особен смисъл от опитите да се „подобрява“ света на всяка цена и да се учи изначално неразумното човечество на ум и разум, още повече че има и други действени начини да се влияе на света, който не започва и не свършва с ПГЕЕ. Като философ трябва да сте леко дистанциран от света и да го възприемате с насмешка и ирония.

Ангел Грънчаров каза...

Вие не разбирате моя "неистов стремеж" да преподавам философия по причина на това, щото не разбирате и що е това философия. Ако разбирахте щяхте да мислите иначе...

Светът не започва и не завършва с ПГЕЕ, но да подобрявате "света изобщо", а не света, в който самият Вие сте част, означава, че предпочитате нищо да не правите. Това е чудесна позиция, но тя е крайно нефилософска, а също така и е нечовешка. За да разберете това трябва да се помъчите да разберете що е това философия...