Представена публикация

Занятията в УЧИЛИЩЕТО ПО СВОБОДА

В нашето ОНЛАЙН-УЧИЛИЩЕ провеждаме следните курсове: Защо учим? Защо учим? (Продължения) Защо учим? (Заключителна част) ФИЛОСОФИЯ: М...

сряда, 26 април 2017 г.

Г-н Министър, бихте ли проявил добрината да подскажете на г-жа Стоянка Анастасова, директорка на ПГЕЕ в Пловдив, кой е разумният изход от създалата се ситуация?!


Нямам право да мълча, има кой да мълчи: аз по тази причина няма да мълча. Скандалът е колосален, за потреса си от случилото се в ПГЕЕ в Пловдив - събирането на подписка в защита на ученика, убил с колата си жена на пешеходната пътека, а след това избягал от местопроизшествието! - говори вчера и един от най-известните ни психолози (Виж: Насилието, децата и ние - психологът Христо Монов, интервюто с психолога започва от 43 минута на предаването.). Ето какво по-точно се е случило, аз си дадох труда да информирам читателите на моя блог за станалото тия дни в ПГЕЕ в Пловдив: виж Ръководството на ПГЕЕ отново демонстрира изключително оригинално разбиране за морал, за отговорност, човещина и пр.. Събирали са, значи, подписка в училището (да се подпишат 900 човека в тази подписка е невъзможно без благословия от страна на незнаещото на кой свят живее ръководство на училището!), а пък адвокатът на провинилия се младеж (който по една "чиста случайност" съвпада с адвоката на самата директорка Стоянка Анастасова по другите й съдебни процеси, тя напоследък си има много сериозни проблеми с правосъдието и затова се снабди с най-способен адвокат; да, адвокатът е един и същ: топадвокатът от Пловдив Йордан Дафчев!) произнася следната прочувствена и патетична реч, моля, опитайте се да асимилирате превъзходната логика, съдържаща се в тия тъй сълзотворни думи:

„Подписката не моли за снизхождение. С нея съученици, родители, учители и класният ръководител искат единствено да стане ясно, че той е един отговорен, амбициозен млад човек, който е обичан и уважаван от съученици и учители...", каза защитникът на Асен Гюрганчев адвокат Йордан Дафчев. Той представи подписката в съда и го призова да не подхожда бездушно към съдбата на 19-годишното момче, което ще бъде абитуриент тази година. „Трябва да се разгледа личността на Асен – в млада възраст е, момче с отлични характеристични данни, отговорен, уважаван, обичан, винаги добронамерен, отличен ученик с амбиции за бъдещето си!“

Безчувственият съд обаче, за жалост, не се е поддал на тази мелодраматична патетика и провинилият се тъй добър и перспективен младеж е останал в ареста. Разбира се, и тъй способният адвокат, и неговата вдъхновителка (!), директорката на ПГЕЕ в Пловдив, и подписалите се в подписката учители (!!) и ученици (!!!) имат пълното право да говорят и да правят каквото искат, да, имаме свобода (в това число имаме и абсолютното право да се излагаме колкото си искаме!), но ето, има "лоши хора" като мен (и като психолога Христо Монов в предаването по БНТ), които сме, меко казано, силно смутени от демонстрирането (очевидно без капчица неудобство!) на един "завиден" морал - и то от цяла една голяма и авторитетна иначе образователна и възпитателна (!!!!) общност, за която ние, понеже сме "крайно лоши хора", от години алармираме обществеността, че психологическата и нравствената ситуация в нея е направо катастрофална; ето, сега нашите предупреждения се потвърждават, за жалост, така бляскаво и категорично! Представяте ли си: всички тия хора не усещат, не чувстват сюблимния момент: това момче, този ученик може наистина да е отличник, да е с прекрасни личностни и душевни качества, може да е изключително добър, но той, за жалост, е направил нещо ужасно, убил е човек и се е държал твърде малодушно при това, нарушил е също така закона, избягал е от мястото на произшествието - как при това положение неговата "изначална доброта" и пр. да може да извини, да смекчи вината за стореното ужасно и зло деяние?!

Да, ние сме човеци и следва да бъдем човечни, всеки от нас може да направи нещо лошо, да съгреши, да, следва да сме по-великодушни към своите и чуждите слабости, но тук, моля ви се, става дума не за друго, а за... умъртвяването на един човек, на едно човешко същество, това е твърде сериозно нещо за да можем да си позволим да кажем това, което без замисляне казва тъй добре ораторстващия адвокат в своята тъй прочувствена и трогателна защита?! Добре де, на адвоката такава му е работа, той с всички (с абсолютно всички ли все пак?!) средства трябва да защитава своя довереник, на адвоката тук нищо не можем да придиряме, но нас ни вълнува ето този момент, който именно е поразителен, е направо потресаващ: в една, забележете, образователна и възпитателна общност, в едно училище, се организира (не без насърчението и под вещото ръководство на директорката!) една по същество "хуманитарна" подписка в защита на "доброто име на провинилия се" и никой, моля ви се, не се усеща, че по този начин едва ли може да се помогне на провинилия се, ала за сметка на това положително можем всички ние да се изложим и то така, че да станем за пълен резил: апелираме, значи, по съвсем "благородни подбуди", пуснете го нашто толкова добро момче от ареста, та независимо от това, което то е направило, да може да си се яви на матура и да си вземе дори дипломата!!!

А това, че е причинило смъртта на една възрастна жена е "несъществена подробност", майната й на тази погинала жена: тя да не се е мотаела на пешеходната пътека когато нашето тъй добро момче е изпробвало каква скорост може да вдигне тъй лъскавата му кола! Да, имаме една твърде сложна за разбиране и за реагиране особено психологическа и нравствена ситуация, в която наистина много трябва да се мисли, щото в противен случай рискуваме да се изложим така, че после много да съжаляваме: щото ще покажем собственото си крайно подозрително откъм... човечност нравствено състояние! Да, тия, които са инициирали подписката, не са успели да схванат какво точно правят, те са живеели с една твърде объркана и несъстоятелна представа за "човечност", и ето, сторили са каквото са сторили, поради което нашата диагноза за крайно тежкото психологическо и нравствено състояние на тази голяма училищна общност се потвърждава, потвърждава я това компрометиращо деяние, инспирирано, в това поне спор няма, от незнаещото на кой свят живее ръководство на училището!

Добре се, всички подписали се в подписката, да речем, са били подведени, са се оставили да сгрешат, мислели са си едно, а то се е оказало друго, но все пак кой трябва да поеме отговорността за целия този скандал, за цялата тази излагация?! Как кой, училищното ръководство трябва да поеме тази отговорност, това е така близко до ума, директорката на училището носи пълната отговорност за всичко, което става в това училище, ето, ако всичко е наред в нейното собствено нравствено съзнание, тя самата, като осъзнае какво е направила, следва сама да си подаде оставката. Разбира се, ний не очакваме тя сама да осъзнае какво точно е допуснала да направи, затова, понеже сме хуманни същества, понеже сме човечни човеци ни се налага да й помогнем да осъзнае какво точно е направила, какъв е верния смисъл на това, което е направила, смятаме, че това е наш дълг и като личности, и като, в случая, като учители: моя милост е титулярен учител по философия (и етика в това число) в същото това училище. (Това, че съм опраскан, че съм уволнен от същата тази директорка, че съм дамгосан от нея като "пълен некадърник" и прочие в случая няма никакво отношение към казуса, който в случая ме занимава.)

Как да й помогна на директорката да разбере какво точно е дръзнала да направи ли?! Ами ето, пиша този текст, той може да й помогне, ако го изчете внимателно, да й помогне да вникне и евентуално, при добро желание, да почувства отвращение към собствената си постъпка (да инспирира такава една компрометираща цялата училищна общност "човеколюбива подписка"!), а на тази база, изпитвайки вече подобаващото чувство за срам (когато се излагаме, следва поне малко да почне да ни е срам, нали така?), да стигне до единственото логично и най-вече достойно решение в така и така породилия се труден, не отричам това, психологически и нравствен, иначе казано, човешки казус, а именно: да си подаде сама оставката. Този разумен вариант, това достойно решение и поведение и го подсказа вече, воден пак от неподправената си добрина, г-н Жак Асса, доайен на същото това училище, а също и неговата съпруга Ваня Топалова-Асса, написали в блога ми следния кратък, но за сметка на това казващ всичко коментар:

Въпрос от майевтиката:

За установен „скрит побой на ученичка“ от ученик директорът на ямболско училище си подаде оставката!
За установено „скрито убийство на пешеходец“ от ученик КАК ТРЯБВА ДА ПОСТЪПИ ДИРЕКТОРЪТ НА ПЛОВДИВСКО УЧИЛИЩЕ?

Аз изцяло споделям тяхната толкова отговорна и поставяща проблема на вярната основа позиция. И понеже добре зная, че директорката надали би успяла да реши успешно поставения й казус, ни се налага да я стимулираме в тази посока, а именно, като напишем следния импулсиращ решението й документ до висшестоящите инстанции (понеже директорката е изцяло правоверна служителка на административно-командната бюрократична система на репресивното държавно образование и по тази причина изцяло споделя нейната догматика, което единствено може да й повлияе да вземе правилното решение):

До проф. НИКОЛАЙ ДЕНКОВ, МИНИСТЪР НА ОБРАЗОВАНИЕТО И НАУКАТА
До г-жа Иванка Киркова, Началник на РУО-Пловдив
До г-жа Мая Манолова, омбудсман на Република България
До всички медии

ПРИЗОВАВАЩ КЪМ ЧОВЕКОЛЮБИЕ СИГНАЛ ПОД ФОРМАТА НА ОТВОРЕНО ПИСМО

От Ангел Иванов Грънчаров, учител по философия от Пловдив, възмутен и борещ се за справедливост и човечност гражданин,

Уважаеми господин Министър,
Уважаема госпожо Началник,
Уважаема госпожо омбудсман,

С потрес научих, че в ПГЕЕ в Пловдив е била инспирирана трогателно човеколюбива подписка до Окръжен съд в Пловдив в защита на младежа, ученик от 12-ти клас в това училище, който блъсна и уби на пешеходната пътека възрастна жена, а след това избяга от местопроизшествието; в тази тъй човеколюбива подписка, както научих, се е подписало покъртително абсолютно мнозинство (вероятно 100 или най.малкото 98% %). В тази толкова сюблимна и най-вече така многозначителна за нравственото и психологическо състояние на тази същата училищна общност подписка се иска съдът да прояви "човещина" и да пусне от ареста провинилия се младеж, та той да може, видите ли, да се яви на матури с оглед да си получи дипломата, а аргументацията за това искане е направо потресающа, ето думите на пледиращия адвокат, те в резюме показват цялата неприкрита с нищо истина, цитирам както ни подносят информацията нашите медии:

„Подписката не моли за снизхождение. С нея съученици, родители, учители и класният ръководител искат единствено да стане ясно, че той е един отговорен, амбициозен млад човек, който е обичан и уважаван от съученици и учители...", каза защитникът на Асен Гюрганчев адвокат Йордан Дафчев. Той представи подписката в съда и го призова да не подхожда бездушно към съдбата на 19-годишното момче, което ще бъде абитуриент тази година. „Трябва да се разгледа личността на Асен – в млада възраст е, момче с отлични характеристични данни, отговорен, уважаван, обичан, винаги добронамерен, отличен ученик с амбиции за бъдещето си!“

Моята позиция по превъзходния психологически и нравствен казус, който се появи с тази, убеден съм в това, епохална по естеството си подписка, съм я изразил в публикация в моя блог, която прилагам като органична част от това писмо. Позволявам си също така да приведа тук малък абзац от нея, щото той показва същината на така силно заинтригувалия ме проблем:

Въпрос от майевтиката:

За установен „скрит побой на ученичка“ от ученик директорът на ямболско училище си подаде оставката!
За установено „скрито убийство на пешеходец“ от ученик КАК ТРЯБВА ДА ПОСТЪПИ ДИРЕКТОРЪТ НА ПЛОВДИВСКО УЧИЛИЩЕ?

Автори на този неизбежен, в контекста на станалото, майевтически въпрос са г-н Жак Асса, инженер, учител, доайен на ПГЕЕ в Пловдив (известен в града ни все още като ТЕТ-ЛЕНИН), и неговата съпруга Иванка Топалова-Асса, също учителка от това училище, сега пенсионери, които обаче най-живо се вълнуват от неговата тъй неблагополучна в последните години съдба. Та в тази връзка, уважаеми г-н Министър, си позволяваме да Ви запитаме:

Не бихте ли проявил добрината и хуманността да подскажете на г-жа Стоянка Анастасова, директорка на ПГЕЕ в Пловдив, кой е разумният и достоен изход от създалата се ситуация след като тя самата, предполагам, е инспирирала тази толкова сюблимна по скандалното си естество подписка? Предварително Ви благодаря за човеколюбивия Ви жест!

26 април 2017 г.
Пловдив

С УВАЖЕНИЕ: (подпис)

Освен това аз, Ангел Грънчаров, се чувствам длъжен отново да ви напомня, че нашият "български" - т.е. мутро-ченгесарски и кагебистко-руско-путински - Картаген е крайно време да бъде разрушен...

Търсете по книжарниците забележителната книга на философа Ангел Грънчаров ИЗВОРИТЕ НА ЖИВОТА: вечното в класическата и модерната философия, изд. ИЗТОК-ЗАПАД, февр. 2009 г., 520 стр. Книгата ИЗВОРИТЕ НА ЖИВОТА, външно погледнато, е систематичен курс по философия, в който обаче твърде експресивно се тълкуват и вечните въпроси, вълнуващи човешките същества на тази земя. Подобна форма, именно курс лекции по философия, осигурява на автора така потребната живост, непосредственост и свобода в общуването със съзнанието на читателя. През цялото време той се стреми да бъде близо и да не изневерява на ония неизбежни сърдечни трепети, благодарение на които човекът става човек – и личност, разбира се. Опитва се да приобщава съзнанието на читателя към така вълнуващата мисловност на непреходното, която именно е истинското богатство на човека.

17 коментара:

Анонимен каза...

Грънчаров ти непрекъснато разправяш че човек е свободен да прави каквото си иска, че не трябва да се подчинява на командни системи а сега си противоречиш. Какво си се захванал да раздухваш за инцидент който е станал в неучебно време в почивните дни с ученик, който непрекъснато си го учил по философия че трябва да прави каквото си иска и да не се подчинява на законите и правилата в държавата. Грънчаров, Ти внушаваш анархизъм на децата а сега ги осъждаш. Това са плодовете на твоето преподаване по философия.

Анонимен каза...

Само, ако е възможно да ни спестите тази неприятна физиономия....

Николай Пехливанов

Ангел Грънчаров каза...

Защо неприятна?! :-) Тази дама просто се весели... лицето й показва неподправено веселие...

Анонимен каза...

И нали ти защитаваше ученици които крадат?

Анонимен каза...

Грънчаров, ти си виновен за всичко в това училище - защото неправилно си преподавал философия и по тази причина нашите ученици станаха и лъжци, и убийци, и крадци!!!!!!!!!!!!!

Ти, гадино мръсна, си виновна за всичко случващо се, а не нашата толкова хуманна и добра директорка!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Анонимен каза...

Чудесно:
"за установен „скрит побой на ученичка“ от ученик директорът на ямболско училище си подаде оставката!
За установено „скрито убийство на пешеходец“ от ученик КАК ТРЯБВА ДА ПОСТЪПИ ДИРЕКТОРЪТ НА ПЛОВДИВСКО УЧИЛИЩЕ?"

Отговорът за първия случай е ДА, защото е станал в учебно време и в учебната сграда, за втория случай "Скрито убийство на пешеходец"- не е в учебно време, вечер, празник, който го е възпитавал и съветвал по етика и философия, той да каже!

Ангел Грънчаров каза...

А и подписката ли беше правена в извънучебно време, другарко? :-)

Ангел Грънчаров каза...

На първата анонимна другарка, която е написала ето това чуосно по скудоумието си "творение":

Грънчаров ти непрекъснато разправяш че човек е свободен да прави каквото си иска, че не трябва да се подчинява на командни системи а сега си противоречиш. Какво си се захванал да раздухваш за инцидент който е станал в неучебно време в почивните дни с ученик, който непрекъснато си го учил по философия че трябва да прави каквото си иска и да не се подчинява на законите и правилата в държавата. Грънчаров, Ти внушаваш анархизъм на децата а сега ги осъждаш. Това са плодовете на твоето преподаване по философия.

Държа да кажа поне ето това:

Мила другарко, ще сте се съвсем объркала относно това на какво съм учил учениците си. Не е вярно, другарко, че съм бил учил учениците си да си правят каквото искат и да не се подчиняват на законите и правилата на държавата, аз на такива глупости, дето ги е родила Вашата немислеща глава, няма как да съм ги учил. Просто Вие самата, другарко, не знаете що е свобода и на това основание така си представяте свободата, но Вашата представа няма нищо общо с истината, мила другарко!

Вие сте клеветница, драга другарко, аз не съм учил учениците си на анархизъм, напротив, учил съм ги на свобода, а свободата е противоположност на анархията.

По тази логика, излиза, тъй трогателно немислеща другарко, че Вашата собствена неориентираност и изопачената Ви представа за човешката свобода е породила тия толкова злотворни плодове, които наблюдаваме в поведението на нашите ученици.

Аз съм ги учил на съвсем друго, ала една птичка пролет не прави, нали така, мила другарко?! Нали тия, която мислят като Вас, сте мнозинство в ПГЕЕ??? Нали ненавиждащите свободата имате числено превъзходство?! :-) Или не сте съгласна и с това? давайте, напънете се, помислете малко, давайте да дебатираме. Или Вие също така мразите и дебатите?! Щот и те са израз на свобода, проклета да е!!!!

Анонимен каза...

Г-н Грънчаров, можете да напишете едно есе за философията на престъпника. Струва ми, че основният философски мотив на престъпника е: ТЕ НЕ МОГАТ ДА МИ НАПРАВЯТ ТОВА, КОЕТО АЗ ЩЕ ИМ НАПРАВЯ.

Ангел Грънчаров каза...

Престъпник се става когато човек си въобрази, че може да си прави всичко каквото му скимне - и че за него в същото време има безброй начини да избяга от всякаква отговорност за стореното (чрез връзки, подкупи и пр. може да се спаси от отговорността). За "философия" ня престъпника едва ли може да се говори, щото философията по начало е когато някой мисли нещо мъдро и разумно, а тук, в случая на престъпниците, няма никаква мъдрост и разумност, напротив, има само безкрайна човешка глупост и самонадеяност. Един пример в тази връзка: когато директорката на едно училище почне без капка неудобство да демонстрира, че може да прави каквото си иска с хората, примерно може да тормози и да мачка както си иска един учител (примерно), и на основата на тази глупава идея почне да прави това нещо, и при това разбере, че отговорност за поведението й няма да й бъде търсена, тогава тя дава такъв лош и злотворен пример, че ето, виждаме, сред подведомствените й ученици се появяват сума ти последователи на нейния така вдъхновяващ пример! Сега разбирате ли защо тази въпросната властна особа, деморализирала така кардинално общността, следва да си иде, следва незабавно да напусне поста си?

Анонимен каза...

А ти не защити ли крадци в учебно време?? Та чак жалба написа че съвета ги бил наказал??

Рамон Меркадер каза...

Грънчаров, ти си тъпунгер и дебил, ходи се гръмни некъде, тъпанар с тъпанарите

Анонимен каза...

Ние не сме ученици на г-н Грънчаров, но сме чели някои негови книги (които ръководството на ПГЕЕ му забранява да подарява). Наистина той ратува неистово за СВОБОДАТА..., но той също ратува неистово за хуманизъм и етични норми и ценности, които като вярващ нарича „християнски ценности”. На тази база той налага искането СВОБОДАТА ДА БЪДЕ СВЪРЗАНА ЗАДЪЛЖИТЕЛНО С ХУМАНИЗЪМ и себеотдаването на обществото. Неговите хулители не го четат или умишлено пропускат тази връзка!!!

ВиЖ

гАд каза...

Генерираме компромати ? ;)

Анонимен каза...

Здравейте,
Писмото Ви е входирано с № РД-16-4-601/26.04.17г.
Хубав ден!
РУО - Пловдив

Анонимен каза...

Входящ номер на жалбата - 4403/2017 г.

Деловодство омбудсман

Maria Vassileva каза...

Защо ли не се учудвам на тази подписка от учители, родители и ученици? Ами не се учудвам изобщо, защото тази им постъпка- на защита на един 19 годишен безотговорен ученик, който си прави каквото си иска ( досущ като директорката)
и след като е виновен за това убийство, се прикрива с надеждата да не бъде разкрит никога,та, тази необмислена постъпка е в пълен унисон с всичката предистория за тази директорка и този колектив. Не показваха ли всички учители търпимост и бягане от отговорност, когато учениците им се държаха непристойно? Не поощряваха ли учителите, с действието или бездействието си ученици, подлежащи на наказания, да провалят учебния процес в часовете по философия? Не участваха ли чрез безучастността си в гаврите над учителя Ангел Грънчаров? Не поощряваха ли класни ръководители и директори ученици да се държат безобразно,с цел да се освободи училището от човека, който ги изобличава?
Или си мислите, че учениците не са усвоили преподавания от ръководството и колектива урок_ да си траят, да се спасяват с всички средства, да хитруват, да лъжат, да упражняват психически тормоз, да преиначават? Добре се работи по възпитателната част на обучението в това училище, няма що! И никакви дебати на педагогическия колектив не са били нужни, нали така беше?
А кой предупреждаваше, че нещата вървят зле? Кой настояваше за дебати по тези въпроси? Не беше ли Ангел Грънчаров? Единствено и само той!
Е как да се учудваме на такава единодушна подписка на сплотения колектив?
То дали физически, морално или психически убиваш човек- няма никаква разлика, нали така? Дали е с думи, с действия или просто с отнемане на живота, няма значение!
Ето ви сега плодовете! Директорка смазва психически учител, до смърт!
Ученик причинява физически смърт! Да виждате някакво сходство?
Още ли се намира някой, който е против това, директорката да напусне и ученикът да бъде наказан ? Кой ще им покаже, на директор, учители, ученик, че така не може и не трябва? И защо трябва да е съдът, сякаш в тази страна няма общество, хора, граждани.... Понятието съвест у някои самозабравили се е изчезнало съвсем, бе хора, помогнете им!