До г-н Красимир Вълчев, Министър на образованието и науката
До г-жа Иванка Киркова, Началник на РУО-Пловдив
До г-жа Ваня Кастрева, Началник на Регионалното управление на образованието – София-град
До г-жа Валентина Кайтазова, Началник на РУО-Пазарджик
До г-н (г-жа) директора на СУ "Христо Ботев", град Съединение
До г-н (г-жа) директора на СУ "Отец Паисий", град Куклен
До г-н (г-жа) директора на СУ "Христо Ботев", град Лъки
До г-н (г-жа) директора на ПГ по ХВТ "Св. Д. Солунски", град Асеновград
До г-н (г-жа) директора на ОбУ "Йордан Йовков", град Пловдив
До г-н (г-жа) директора на 5 ВСУ "Пеньо Пенев", София
До г-н (г-жа) директора на 170 СУ "Васил Левски, София
До г-н (г-жа) директора на 37 СУ "Райна Княгиня", София
До г-н (г-жа) директора на ПГМЕ "Н. Й. Вапцаров", София
До г-н (г-жа) директора на СГХСТ, София
До г-н (г-жа) директора на СУУУС "Проф. Дечо Денев", София
До г-н (г-жа) директора на 203 ПЕГ "Свети Методий", София
До г-н (г-жа) директора на 59 ОУ"Васил Левски", София
До г-н (г-жа) директора на 81 СУ "Виктор Юго", София
До г-н (г-жа) директора на ПГТКИ, София
До г-н (г-жа) директора на 93.СУ „Александър Теодоров – Балан“, София
До г-н (г-жа) директора на 68 СУ „Академик Никола Обрешков“, София
До г-н (г-жа) директора на Професионална гимназия по облекло, Пазарджик
До г-жа директора на ПГЕЕ "ТЕТ Ленин" - гр. Пловдив
ОТВОРЕНО ПИСМО, ПРЕДЛАГАЩО НАПРАВО БЕЗЦЕННА ИДЕЯ, КОЯТО МОЖЕ ДА СПОМОГНЕ ЗА РЕШАВАНЕТО НА НЯКОИ БЕЗКРАЙНО ВАЖНИ ПРОБЛЕМИ
от Ангел Иванов Грънчаров
(учител по философия и гражданско образование с 33 години учителски стаж, безжалостно опраскан и остракиран заради демократичните си убеждения от образователната система, но все още в непенсионна възраст, на 61 год. съм)
Уважаеми г-н Министър,
Уважаема г-жо Началник на РУО-Пловдив,
Уважаема г-жо Началник на РУО-София-град,
Уважаема г-жо Началник на РУО-Пазарджик,
Уважаеми дами и господа директори на училища, в които има лекторски часове по философия и гражданско образование,
След "най-новите фундаментални реформи" в многострадалното ни образование стана така, че часовете по философия и гражданско образование в много от училищата в страната паднаха дори и под половин норматив, т.е. вече се предлагат като лекторски. Поради обидно ниското заплащане на тези часове е безкрайно трудно, да не кажа невъзможно тези часове да бъдат водени от правоспособни учители по философия в непенсионна възраст; стигна се дотам те много често да се водят от учители-неспециалисти, което означава, че качеството на обучението е много ниско (а ако вземем предвид и уникалната специфика на философското знание и разбиране воденето на часовете по философия от неспециалисти, от непрофесионалисти може да се окаже дори вредно за учениците, в смисъл те завинаги да намразят философията, а пък автентичното философстване да остане за тях напълно непознато!). Какъв изход може да се намери от така създалата се тежка ситуация? Има ли изобщо разумен изход от нея?
(Позволявам си да дам пример със себе си, от моя опит. Преди около година аз започнах да водя на хонорар часовете по философия в гимназията на гр. Брезово. Оказа се, че "заплащането" ми беше 120 лв. на месец. Разбира се, е невъзможно да се живее с такова възнаграждение – принудих се да започна работа като... нощен пазач за минималната заплата, а часовете по философия в брезовската гимназия пак бяха дадени на учители-неспециалисти! Давам този пример, показващ че наистина ще е цяло чудо някой специалист по философия да може да си позволи да води часове на хонорар и някак да преживява по този начин – а да се водят такива часове в няколко училища е почти невъзможно и е съвсем нерентабилно – предвид това, че често трябва да се пътува много време до съответното населено място!)
Обикновено се смята (понеже „Нима са толкова важни някаква си там философия и някакво си там гражданско образование?!”), че няма кой знае какъв проблем, че тези часове се водят от учители-неспециалисти, които си допълват норматива или просто припечелват някой и друг лев хонорарче над заплатите си. Но ако се вникне в същината или в естеството на философията и на гражданското образование може да се установи, че такава "незначителна подробност" може да нанесе страшни вреди на съзнанията на младите хора – щото тогава просто няма как да се осъществи великото тайнство на философията и философстването (позволявам си да кажа това: защото философията наистина има незаменима от нищо друго роля за духовното израстване, самоосъзнаване, саморазбиране и в крайна сметка за просветляването на младите хора!). Разбира се, за административно-бюрократичната система (лишена от всякакъв дух!) тия неща наистина са "пренебрежимо незначителни", дотолкова, че сега, убеден съм, всички вече се питате: защо този тъй странен човек или направо чешит ни губи времето с толкова маловажен въпрос?!
Нека обаче да вземем предвид и още едно обстоятелство. Преди няколко дни се явих на "събеседване" за учител по философия в едно пловдивско училище (там часовете бяха за цял норматив). Оказа се, че кандидатите за това вакантно учителско място бяха предимно млади хора, някои от които току-що дипломирали се, те бяха близо 10-тина човека, което за мен е новост. Там, пред онази дирекция тези млади хора споделяха разочарованията си, които вече бяха преживели, явявайки се на няколкото "конкурса" за назначаване на учител по философия из Пловдивска област. Безсмислието да се вземат часове по философия на хонорар се открои като главно разочарование. Разбрах, че повечето от тях, след като още известно време се полутат из дебрите на тъй абсурдната ни "образователна" система, завинаги ще се откажат от учителстването, което е много жалко. Когато едно момиче, съвсем млада специалистка, каза, че непрекъснато я питали на събеседванията какъв й е стажа, тя сподели преди това, че имала стаж... само 6 дни (вероятно някоя директорка я е изгонила като „съвсем несправяща се” – предвид лудницата из училищата!), от комисията й казвали, че предпочитат учител със стаж, което я принудило да възкликне: "Простете, но как някога мога да имам някакъв стаж след като не ми позволявате изобщо да придобия някакъв стаж, отхвърляйки ме непрекъснато защото... нямам стаж?!", та като каза тия думи тази девойка, аз, дето имам 33 години стаж, се засрамих, че съм дръзнал да кандидатствам за същото учителско място – и просто си тръгнах! Но едва ли ще вземат тъкмо нея, човечността е доста неприсъща за „духа” на системата (за жалост, и доста корумпирана, тя е прогизнала от корупция, но това е друга тема!)...
Да се върнем обаче на проблема с часовете на хонорар по философия (много други учебни предмети са в същото положение, представям си как учителки-неспециалистки водят часове по... пеене или по... рисуване?). Преди време възникналата около моя казус Група на небезразличните граждани предложи на МОН часовете на хонорар да се плащат що-годе по-достойно, примерно по същия начин, по който се заплаща учебен час на учителите, които са на цял щат (примерно на сумата, която се получава като се раздели цялата сума на годишната заплата на броя часове, примерно 720 за философия, сега намалиха норматива за философите, мисля че е вече под 700 часа). Разбира се, МОН не реагира никак, в момента, според обясненията на експертката по философия в РУО-Пловдив г-жа Антоанета Кръстанова, заплащането на час на хонорар се движело от 7 до 10 лв,, разбира се, всеки директор ще предпочете да плаща тия часове на най-минималната възможна сума – за да пести пари за „наште хора”!). Та ето в сега каква ми е в крайна сметка идеята (простете за многословието ми, но се опитах да очертая контекста, който Вие прекрасно и сами знаете, но се налага да бъде изречен и то пределно честно!):
Защо при така създалата се ситуация часовете по философия и гражданско образование (ако щете, в иновативен порядък!) в тия училища, в които се налага да бъдат лекторски, не почнат да се водят изцяло дистанционно, "в електронна среда" или както щете го наречете? Сиреч, лекторите да общуват с учениците, да водят обучението по философия и гражданско образование чрез компютъра, в интернет. Така младите хора, учениците, ще имат шанса да общуват с добре обучени, да се надяваме, учители по философия, учители-специалисти, щото, защо да си кривим душата, много и от учителите-специалисти по философия преподават по един типов, стандартен начин философията, като "сума от знания", чисто теоретично и "дидактично издържано", сиреч така скучно, че младите хора, учениците, стават пишман, че са се родили на този свят – отвращават се навеки от философията – и от мисленето, и от търсенето на истината, естествено! (По това как се преподава "единствено правилно" философия аз имах големи, направо епични спорове с въпросната инспекторка или експертка от РУО-Пловдив г-жа Антоанета Кръстанова и също така с нейната посестрима, директорката на пловдивската ПГЕЕ "ТЕТ Ленин" г-жа Стоянка Анастасова, нашите спорове се водиха даже и в... съдебните зали; историята на моите опрасквания-уволнения, на моето изритване от образователната система е безпрецедентно скандална; затова тук нека да не зачекваме този проблем!) Та значи предлагам на многоуважаемите госпожи и господа директори, в които часовете по философия през тази учебна година се налага да бъдат водени на хонорар или като лекторски, да благоволят да позволят тези часове да бъдат водени напълно дистанционно, и то от истински добри специалисти по философия, от онези млади хора, които току-що са завършили университетското си образование или пък от такива опитни като мен преподаватели (нищо че мен специално ме изритаха така обидно грозно от образователната система, че още свят ми се вие от преживяното унижение, но какво да правя, моята любов към философското образование на младите просто няма как да пресекне, щото съм орисан явно от съдбата да бъда така заклет и философ, и учител!). Но да оставим настрана мен и моя случай, важно е проблемът да се реши вярно, за доброто на учениците, на младите хора, нека да ги съжалим този път – и да не допуснем да умират през тази учебна година от скука в часовете по философия, водени от учители-неспециалисти, на които изцяло, вероятно, е чужд философският дух.
Ще кажете: да де, ама не всички наши ученици имат домашни компютри. Или пък още едно съображение може да изтъкнете: ако в клас, в класната стая учителят общува с учениците от екрана на компютъра, кой в същото време ще бди за реда, за дисциплината – щото си е друго учителката да стои в самата класна стая и да всява тъй потребния страх и ред, нали и това съображение Ви хрумва в съзнанията? Има и още ред други неудобства и проблеми, но е важна самата идея, а решения за останалото все ще се намерят. Нима ония ученици, които примерно нямат домашни компютри, не могат да ползват за обучението си по философия компютър, намиращ се, примерно, в училищната библиотека? За всичко решения ще се намерят, важното е желанието, готовността, решимостта, добрата воля да е налице. Разбира се, нека всичко това да протече под формата на експеримент, какво пречи часовете именно по философия да се водят по този иновативен порядък, и то през цялата учебна година? (Щото сами знаете на какви глупости горките ученици ще бъдат подложени през тази учебна година по време на присъственото обучение – поради супер-манията или психозата около т.н. "корона-вирус"?!) Е, по философия поне нека учениците да не страдат от същите тия глупости, т.е. да бъдат предпазени от тях, пък и на философията подобава да бъде авангард и дори нещо като двигател на истински смислените реформи в българското образование, за всичко това много съм писал в моите книги, посветени на промяната, на реалната демократизация в образованието, позволявам си тук да дам линк към тях, ползвайте ги с удоволствие!
И ето сега още една напълно логична добавка към казаното вече, която има значението на нова идея, този път свързана с проблема за т.н. АЛТЕРНАТИВНО ОБУЧЕНИЕ ПО ФИЛОСОФИЯ, тук вече ще се обърна към многострадалната директорка на пловдивската ПГЕЕ "ТЕТ Ленин" г-жа Стоянка Анастасова и към нейната не по-малко изстрадала (всеки си страда заради ума, от ума си патим, не от друго!) духовна сестра, имам предвид г-жа А.Кръстанова, експертката по философия в РУО-Пловдив:
Многоуважаема госпожо Директор на пловдивската ПГЕЕ "ТЕТ Ленин",
Преди три години Вие успяхте да ме опраскате, този път, за Ваше щастие, окончателно от "своето" училище, от ръководеното от Вас училище, в което и аз съм работил цели 17 години. Понеже обаче разглеждам това училище и като мое (най-плодотворните ми в творческо отношение години минаха тъкмо в него, затова не мога да не го разглеждам и като мое!) не мога да съм безразличен към това как след моето опраскване и изритване от училището се преподава философията и гражданското образование също така. Понеже Вие мълчите и явно не започнахте нови титанични битки с дамите, които заеха моето титулярно място, предполагам, те водят часовете по тези учебни предмети по тъй близкия на сърцето Ви "единствено-правилен начин", т.е. шаблонно, типово, стандартно, по учебника, иначе казано – убийствено скучно. Аз като личност, като учител, като философ и като гражданин не мога да допусна това, не мога да стоя безразличен като съм обезпокоен, че часовете по философия в моето училище много вероятно се водят точно така (ще се радвам да греша по този пункт, ала едва ли!). По начало обучението по философия би следвало да се води плуралистично и алтернативно, а и напълно демократично (и либерално!), зная добре как изтръпвате като четете тия тъй ненавистни Ви думи, но си позволявам да ги употребя неслучайно. По тази причина съвсем официално си позволявам да Ви предложа да благоволите да разрешите връщането ми в моето (нашето!) училище, но този път, за Ваше спокойствие, само... виртуално, сякаш съм нещо като... „призрак от оня свят”, надявам се, това няма да го преживеете този път като сбъднал се Ваш нощен кошмар! Та значи предлагам аз да започна да водя (бъдете спокойна, напълно дистанционно, нема да влизам в крепостта, която така зорко пазите, имам предвид сградата на училището, на нашето училище!) алтернативни часове по философия и гражданско образование за учениците от пловдивската ПГЕЕ "ТЕТ Ленин", благодарение на което те ще имат възможността да избират, нека да им дадем тази свобода, по този начин ще бъдат облекчени и часовете по философия в присъствената форма; по-малко ученици ще учат присъствено, та да могат да спазват по-голяма и по-здравословна дистанция в класните си стаи, в кабинетите, нали така, ето че ползата ни става двойна?!
Виждате ли колко ценна идея се роди благодарение пак на Вашето тъй иновативно, да не кажа творчески вдъхновено иначе мое опраскване-уволнение?! Оказва се, Вие, многоуважаема г-жо Анастасова, трябва да признаете това, Вие, така или иначе, сте моята муза, сте моето творческо вдъхновение! И така в нашето училище има шанс да започне от тази учебна година една безкрайно ценна иновация: учениците ще имат възможност да избират между две изцяло алтернативни форми на обучение по философия и гражданско образование, дистанционна и присъствена, при това първата, алтернативната и дистанционната, ще имат приятното удоволствие да бъде водена от сътворения от собствената им директорка учител-дисидент, имащ твърде иновативни и алтернативни разбирания за това как изобщо се преподава философията, което, както и да го погледнем, е безкрайно ценно за тяхното личностно и духовно израстване, саморазбиране и дори просветление!
Разбира се, всичко това ще стане ако Вие пак не реагирате по традиционния, тъй присъщия Ви начин: "Само през трупа ми ще позволя на народния изедник Грънчаров да влезе отново, пък макар и само като виртуален призрак, в моето училище!". Ще се радвам да имате добрината да предприемете конкретните практически стъпки за узаконяването на моето предложение за въвеждането на иновационно и алтернативно дистанционно обучение на учениците по философия и гражданско образование в пловдивската ПГЕЕ "ТЕТ Ленин", вярвам във Вашите способности да преодолеете всякакви бюрократични спънки пред реализацията на тази толкова полезна и направо дори безценна за качественото обучение на младите хора идея и инициатива! За което искрено Ви благодаря!
Ето че пак имаме възможност да си сътрудничим за благото на нашето училище, за неговата слава и за неговия бъдещ просперитет, това е толкова радващо! (Апропо, да попитам, щото обществеността на Пловдив много се вълнува: защо така зацикли ремонта на крилото на физкултурния салон, 10 годинки ремонт е възмножко, нима г-н Министърът и РУО-Пловдив не могат да помогнат?! Ето сега г-н Премиеро е така притиснат от протестиращите, че раздава наляво и надясно каквито пари му попаднат в ръцете, тъй че поискайте, и Вам ще даде, та най-сетне младежите и девойките от училището да имат възможността да спортуват и да се движат – след 10-годишния покой, на който иначе не се вижда краят!) Ще се радвам г-н Министърът да помогне и за спешната реализация на безценната идея за въвеждане на алтернативно дистанционно обучение по философия и гражданско образование в пловдивската ПГЕЕ "ТЕТ Ленин", в помощта и съдействието на г-жа Началника на РУО-Пловдив и на г-жа експертката по философия в РУО-Пловдив не се и съмнявам!
Това е. Казаното може да спомогне и в други училища и по други учебни предмети да се помисли за такива наистина полезни и ценни иновации. За училищата, в които се налага часовете по философия и гражданско образование да се водят на хонорар, какво пречи дори и учител-неспециалист да се наложи да ги води (както беше досега!), паралелно да се обяви алтернативно дистанционно обучение от учител-специалист, та учениците да могат да избират? (Какво възнаграждение ще се даде на водещите дистанционното обучение е въпрос, който, разбира се, може да се реши без никакви проблеми, важното е желанието за промяна и волята за правене на добро да е налице!) Ще се окаже, че манията около "корона-вируса" ни дава шанс да променим, да счупим (да използваме любимата дума на г-н Премиеро!) много от толкова коварните стереотипи, в които беше оковано нашето съзнание, робуващо от десетилетия, кой знае защо, на толкова много напълно неверни представи за нещата от живота и образованието.
6 септември 2020 г.
С УВАЖЕНИЕ: (подпис)
Освен това смятам, че нашият "Картаген" - масовото българско безразличие спрямо истината и свободата! - е крайно време да бъде разрушен...
Абонирайте се! Подкрепете свободната мисъл и свободното слово в България тъкмо когато те са в страшна немилост! (Забележка: Можете да получавате броевете на в-к ГРАЖДАНИНЪ за 2011 г. ако пишете на имейл angeligdb [@] abv.bg)
17 коментара:
Хайде, нека да узнаете, не виждам нищо лошо: Чувал ли сте за "черни списъци" с блокирани имейли? Почти никой от адресатите ви няма да получи вашето писмо.
Научете се да пишете ясно и конкретно! Никой няма да седне да чете тези огромни, блудкави фермани, пълни с излишни думи и шлака.
Тъй ли? Амче те вече го получиха... :-) Закъсняхте...
Аз съм философ и пиша както трябва, както съм длъжен - щото ми се налага да изразя един по-богат смисъл, и, респективно, да обогатя съзнанията на читателите. Мога, разбира се, да кажа същото и съвсем просто, и кратко, и ясно, но не е там работата. Думите, които използваме, зависят тъкмо от смисъла, който искаме да изразим. Водещ е именно смисълът. Не сте пишеща и затова не знаете това простичко нещо.
За тъй благородната инициатива да искате заплащане е направо конщунство!Къде отиде патрЕотичния порив? Значи и вие сте като боко, без пари, само за идеята - никога!
Голям автогол си вкарахте!
Какво имате предвид че не се разбира?
Не мога да Ви дам входящ №, защото писмото не е адресирано до мен. Не намирам училището в адресантите.
Лек ден!
Радостина Мекова
директор на ПГ по телекомуникации
телефон:02/8688050
Съжалявам, станала е грешка. Но ако имате часове по философия и гражданско образование на хонорар, ще можете и Вие да се възползвате от предложението ми - при добро желание. То е за доброто на учениците...
Желая Ви хубав ден!
С поздрав от сърце: Ангел Грънчаров
Нямам такива часове!
Радостина Мекова
директор на ПГ по телекомуникации
телефон: 02/8688050
Здравейте,
Както разбирам, това означава, че в ръководеното от Вас училище часовете по философия и гражданско образование се водят от учител на цял щат. А желаете ли да се възползвате от втората част на предложението ми, а именно да се даде възможност на учениците да избират между алтернативно дистанционно обучение по философия и гражданско образование и присъствено обучение по същите предмети, водено от щатния титулярен учител? Такава една иновация е нещо много съвременно и може да доведе до забележим растеж в качеството и ефективността на обучението на учениците.
С поздрав от сърце: Ангел Грънчаров
Не, не желая.
Уважаеми господин Грънчаров,
Входящият номер на Вашето заявление е № 2792/08.09.2020г.
Румяна Парцова
Директор на 68.СУ "Акад. Никола Обрешков"
тел/факс 978 50 59
0884 801 622
Уважаеми господине,
Вашият вх.№ е 81 СУ -10267 / 08.09.2020 г.
С пожелания за хубав ден,
Елена Налбантова
Директор на 81 СУ "Виктор Юго"
Господин Грънчаров
Получихме Вашето отворено писмо, заведено с вх. № 802/09.09.2020 г.
Лек и успешен ден!
37. СУ "РАЙНА КНЯГИНЯ"
Здравейте г-н Грънчаров!
Кореспонденцията е регистрирана с № 94-4258/ 08.09.2020 г.
Приемна на МОН
59 ОБЕДИНЕНО УЧИЛИЩЕ "ВАСИЛ ЛЕВСКИ"
Здравейте,
Входящ № УВД-30-2299/08.09.2020 год.
Вх. №РД-25-948/08.09.2020г.
СУ "Христо Ботев"
гр. Съединение
ул. "Баба Исака Скачкова" №3
тел.:0318/22032
http://sou-saedinenie.com/
Публикуване на коментар