По публикацията със заглавие реших да препиша (тя там беше публикувана в снимки на машинописните страници) въпросната програмно-фундамчентална статия, речено-сторено, ето я: Каква идея, концепция и платформа за промяна в образованието съм предложил още в 1999-та година? (Забележете, статията е писана в далечната 1999 г., т.е. има без преувеличение известен исторически смисъл!) Тя в този си вид вече ще излезе в кн. 2 на философското списание ИДЕИ, която подготвям за печат тези дни:
„Скок“ в образованието – кога и как?
Реформата в „нашата образователна система“ (ако се проведе по подобаващия начин, т.е. смислено и разумно) неминуемо ще доведе до качествен скок, до основна промяна в характера и насоката на българското образование. Тук не става дума за „революция“ в образованието, а за скок, който ще възкреси една жизнена и жизнеспособна вековна духовна традиция, потъпкана почти без остатък от комунистическата революционност, от този радикализъм, който обърка всичко и постави всяко нещо не на неговото място. Абсурдите в сега действащата образователна система (все още непокътната в същината си – въпреки видимостта за „реформиране“ през последните години) са безброй, още по-лошото е, че не ги виждаме и съзнаваме, т.е. че дотолкова сме свикнали с тях, че ги приемаме за „в реда на нещата“. Това е неизбежно, тъй като не се прави опит за вникване в автентичния смисъл на образованието – такъв, какъвто той е в края на второто и началото на третото хилядолетие. Съществува една „общоприета“ представа за това що е образование, която тъкмо затова е съвсем негодна и дори вредна: там, където всички „мислят“ еднакво, е съмнително дали някой изобщо мисли. Липсва свободен разговор по значимите проблеми, в който да се съпоставят алтернативи и различни ориентации, говори се обикновено за несъщественото, внимавайки да не би да се накърни с нещо монолитната солидарност по фундаменталното, коренното, касаещото сърцевината на проблемите. Образователната бюрокрация, възпитана в старите стереотипи и държаща най-вече за това да не загуби властта, владее и държи положението в ръцете си, дори лъжливо се представя за „революционна сила“, което е гаранция за запазване на статуквото и „духа“ на системата. Накратко казано, ситуацията в „родното образование“ е плачевна, но това не бива да се остави така: от коренната промяна тук зависи бъдещето на една нация, нейната решимост да вземе съдбата си в своите ръце. Нима никой не разбира, че от качеството на човешкия ресурс зависи всичко в едно общество?!
Обществото пък, проявило все пак една позакъсняла решимост за промени в другите области на живота, по отношение на образованието мълчи и показва завидно безразличие, което не вещае нищо добро. Нима всички смятат, че ситуацията тук е непоправима, нима всичко изглежда толкова безнадеждно? Ако сега съществуващото образование по един невидим начин всекидневно ощетява младите хора, то нима това е нещо, с което можем да се примирим? Съзнаваме ли каква жестока цена ще платим за сега проявяваното безхаберие в бъдеще, не само близкото, но и, особено, в далечното?! Това, че не разбираме какво точно става в образованието днес съвсем няма да ни извини: проспиването на възможности, пропиляването на шансове винаги се изкупва със страдания, с беди. Понеже не разбираме (позволяваме си лукса да не разбираме!) бедите ще ни се сторят „паднали от небето“, докато всъщност ние самите сме тези, които в действителност сме ги причинили и предизвикали.
Е, наистина, от друга страна погледнато, всички говорят за реформата в образованието, издават се закони и нови правила, а цели институти разработват какви ли не стратегии. Общо взето чака се чудото, което всички ни вкупом да спаси; само че сме се обърнали не към вярната посока, „чудото“ няма да дойде оттам. Държавата няма как да предизвика така потребния поврат, разковничето и ключът са другаде, нищо че по вкоренения навик чакаме всичко да се реши „отгоре“ и като че ли с магическа пръчка. Ако можеше държавата да свърши цялата работа, то тогава никаква реформа не би имало: нали и досега всичко решаваше и правеше пак държавата, правеха го нейните чиновници?! От държавата се иска само едно: да отстъпи колкото се може повече „територия“ и да я предаде на индивидите заедно с потребната им свобода. Нима не се разбра, че държавата с прекаления си контрол предизвиква цялата непълноценност на днешното ни образование? Какво тогава означава, както в момента в действителност се прави, всички надежди да свързваме отново с държавата и с нейните чиновници (директори, администратори, инспектори, експерти и пр.) означава едно: промяна няма да има.
Позволявам си да издигна проста идея: нуждаем се от промяна най-напред в своето съзнание, от поврат в разбиранията си. Тук е скрит „ключът“, който ще ни отвори всички врати, който ще помогне да разбием омагьосаните кръгове в образованието и в крайна сметка да излезем от лабиринта. Това съзнание, новото и жизнено потребното в разбиранията ни няма да ни го „подари“ държавата, нито пък да ни го даде назаем държавният чиновник. Коренът на проблемите в нашето образование е, че в него сме отвикнали от свободата, в нашите училища свободата е нещо непознато и като такова съвсем не се цени, всички са преизпълнени с недоверие към нея. Само свободата може – по един незабележим, непринуден и естествен начин – да сътвори жизнения ред, от който се нуждае нашето образование, едва тогава всички ние ще попаднем в автентичната атмосфера, която ще ни позволи да намерим търсеното. Само животът и неотделимата от него свобода могат да ни дадат онова, от което се нуждаем – и което е недостижимо по друг път. Досега на образованието ни бяха предписвани и налагани какви ли не „рационални схеми“, измислени в нечий кабинет с меки кресла – от някакъв чиновник „с положение и с въображение“. Безброй „програми“, „планове“, „стратегии“, „революционни поврати“, спускани все отгоре, доведоха в крайна сметка до днешното плачевно състояние на нещастното ни образование, предизвикаха хаоса в него. Благодарение на един такъв изцяло погрешен подход тъкмо животът е прогонен от нашите училища, също така отдавна е прокудена от тях и свободата. Нима вече не е ясно, че несвободата (при която чиновниците в държавата си правят каквото им хрумне, а всички останали само изпълняват директивите им!) поражда само беди, нещастия, страдания, неописуеми мъки, разпиляване на личностен, на интелектуален, на човешки потенциал?! И нима не се разбира, че на свободата развитите нации дължат всичките си постижения? Нашето недоверие към свободата и пристрастеността ни към „тъй уютната несвобода“ (уютна, защото е позната и също така изцяло безотговорна!), която ни отпрати в задънените пътища на историята, е нещото, което трябва да преодолеем: за да станем достойни за живота човешки същества. Има ли я свободата в нашите училища? Обичаме ли я така, че да сме чувствителни към всеки опит за ограничаването й? Усещат ли свободата всекидневно нашите ученици? Даваме ли им възможност да я опитват, да я практикуват, да й се насладят, да изпитат горчивините й? А дали пък учителите разбират свободата като въздуха, който дишаме? Можем ли да признаем това, че свободата ни изглежда „прекалено коварна“, поради което сме убедени, че без свобода по-леко се живее? Правим ли настойчиво и то всеки ден нещо, с което да отвоюваме, да защитим свободата си? Някой да е чул нещо за бунт срещу задушаващата свобода, която да е станал някъде и някога из българското образование? Дали и учители, и ученици са единодушни, че свободата е най-висшето и най-важното, от което зависи всичко останало? Може ли личността (която заслужава в пълна мяра това име!) да се примири със съществуването без свобода, може ли да се задоволи с ощетената „свобода“, която властващите ни подхвърлят като милостиня? А ако сме се примирили (в своето мнозинство) с агонията на съществуването без свобода, то даваме ли си сметка в какво отчайващо положение сме се оказали? Въпросите могат да нямат край, но главното е това: „възлите“ в българското образование няма да бъдат развързани без острието на свободата като главно условие на човешкото съществуване! Ако сме лишили образованието си човечност, а също и от личностност, т.е. от „достатъчна“, значи от пълна свобода: изтръпвате ли когато чуете израза „пълна свобода“?!), то даваме ли сметка как сме отрязали корена, от който то расте? И ето че се оказва, че „непълната“ свобода не е свобода, че свободата винаги е пълна, иначе казано – цялостна и истинска! Впрочем, а искаме ли свобода в нашето образование, или смятаме, че „въпреки всичко все пак си имаме достатъчно свобода“, а повече от това ще ни бъде в излишък, т.е. нима не ни се чини, „многото свобода“ е дори вредна и опасна? Горко ни ако мислим така, мизерните в отношението си към свободата никога няма да се отърват и от мизерията, от нищетата в живота си...
Свободата се не дава, тя се взема. Дадоха ни „малко свобода“, но понеже не искаме повече, то и нея не употребихме със смисъл; затова и реформата не върви, затова и реформа фактически няма. Тя няма да тръгне до момента, в който ангажираните със самото образование не поискат категорично цялата и дължима свобода, без която образованието не е стъпило на здравата си почва – и затова е „привидност“, от която всички губят, от която никой не печели. Днес в нашите училища ситуацията може да се опише с една дума: мъка. И учениците се мъчат и си блъскат главите в толкова много непробиваеми стени, и учителите мъчително преживяват ден след ден, стоически стиснали зъби, дори и някои директори се мъчат, чувствайки безсилието си с нещо да повлияят на задълбочаващата се стагнация, на мъртвилото, което ги души. Ние, българите, сме прочути с това, че умеем да търпим, ние сме издръжливи на мъките. Когато обаче болката от мъката се притъпи, когато дори измъченият започне да се плаши от момента, в който тя ще изчезне и ще му се наложи да се раздели с нея, изправен пред страшните неизвестни на свободата, която сме забравили и затова дори не подозираме наслаждението и задоволството от свободния живот, в който индивидът изцяло разполага със себе си и изпитва наслада от труда си (истинска, а не фалшива наслада!), то тогава решимостта за свобода се е изпарила, а готовността да живееш автентично и свободно просто я няма: и тогава наистина е страшно. Дали сме се приближили до този миг – или надежда все още има той тепърва да ни сполети? Ако сме го наближили, ако все по-остро чувстваме погнуса от съществуването без свобода, ако възроптаем и възжелаем свободата подобно на това както държим на достойнството си (дали?!), то това вече е първата стъпка към желаната (дали?!) промяна в българското образование, към назрелия поврат в него. Ако обаче ни се струва, че „има още време“, то тогава никой не може да ни помогне...
Моята диагноза на болестта, от която страда българското образование, е съвсем проста (истините винаги са прости!): нашето училище е болно от комунизъм; комунизмът в него (както и на много други места) е непокътнат. Комунизмът именно е привързаност към несвободата, а отърването, а спасението от него е свързано с пълната отдаденост на свободата: който обича свободата и се бори за нея, той е победил болестта, наречена комунизъм. Комунизмът, излъчващ, подобно на бунище, злотворното си и заразно тление, не е преодолян из нашите училища, той се е приютил в тях подобно на крепост и отчаяно се съпротивлява на гибелта си. В този смисъл реформата не е нищо друго освен изчистване на комунизма от нашето образование, прогонването му най-напред от нашите глави и души, а след това и от нашите действия, от мисленето и от поведението ни. И както свободата е изцяло лично и индивидуално дело на отделния човек, по същия начин и справянето ни с комунизираността (равностойно на избуяването – на почвата на свободата – тъкмо на личностността!) е отговорно и най-значимо дело на индивида, тръгнал по пътищата на свободата. Затова си позволявам да изразя разбирането, че реформата, от която се нуждаем, не може да се прави „отгоре“, а трябва да стане най-вече „отвътре“, като кардинален душевен поврат, при който здравето е победило болестта. Друг път няма, ако това не бъде направено, то „реформата“ ще стане скоро дума, с която и децата се подиграват.
Как може да тръгне, а след това да набере сила този оздравителен процес на българското образование и училище, ще говоря на друго място, тук ме интересува само принципа. Призивът ми („да оздравяваме поотделно от болестта, наречена комунизъм!“; „да бъдем безпощадни към тази болест толкова, колкото силно желаем здравето си!“ и пр.) не трябва да се разбира в политическия, а само в дълбоко личностния, дори психологически смисъл, т.е. в един чисто човешки смисъл. Вярно е, че нещата са свързани, но връзката им не трябва да се разбира плоско и еднозначно: „комунизмът“, за който говоря тук, е по-страшен от оня в политиката, защото пораженията от него са безкрайно по-коварни: той се е настанил, както казах, в душите ни, той замъглява погледа ни, изкривява съзнанията ни, извращава чувствителността ни, отдалечавайки ни от нашата човечност. С „онзи“, с външния комунизъм като че ли се справихме, но какво от това щом като носим истинския не как да е, а вътре в душите си?
Че учителската колегия по неизвестни причини е преобладаващо червена, а че училищата ни, за съжаление, са преизпълнени с комунизъм, е нещо, което се знае от всички; комунизмът като начин на (не)мислене и (без)действие е порядъчно представен и в образователните властови инстанции. Поставям си задачата (за мен това е едно предизвикателство, достойно за философ и за самата философия!) да опиша и разкрия цялата симптоматика на „вътрешния комунизъм“ като заболяване и дълбока деформация на естествената човешка душевност. Училището е сфера на човешки отношения и на духовен живот – и като такова то трябва да побуди разяждащата го отвътре проказа, която иначе се предава от поколение на поколение и така заплашва да стане задълбочаваща се болест на цялото общество за години и десетилетия напред. Ако отрежем корена на едно толкова сериозно заболяване – а този корен е тъкмо в сферата на образованието и училището! – то и обществото ни ще се овладее от действителен оздравителен процес, процес към здравото общество, от който така силно си нуждаем. Познанието на една болест (поставянето на вярна диагноза!) е стъпка към преодоляването й.
Тази моя статия е едно предизвикателство: които са я прочели, те са издържали теста, а ония, които ся я захвърлили с възмущение от самото начало или малко по-нататък, с това само са доказали, че думите ми наистина са верни (щом така ги е заболяло, това това е свидетелство, че съм „бръкнал в раната“, а това именно беше моята цел!). Онези пък, които са я дочели, преизпълвайки се постепенно с неудържим гняв, то и те пак доказват с това, че нещата стоят тъкмо така, т.е. че отговарят на реалността, че са истина („Ти се гневиш, о, Юпитер, следователно признаваш, че аз съм правият!“). Накрая ако обидените и засегнатите в едно наистина болно място са много и започнат да възразяват и да роптаят, а това е начало на един прочистващ и дори оздравителен разговор, то с това и втората ми цел е постигната. Колкото по-бурно и емоционално разговаряме, толкова по-категорично сме се отказали от мъртвилото, с което бяхме свикнали до вчера: емоциите са израз на живот и на... свобода! Дори само да се сърдим, то това вече е напредък, животът, значи, е започнал да се пробужда. А мълчанието, агонията, гниенето, лицемерното приличие, отбягването на същината на проблемите и избягването („замазването“!) на раните са... – вече всеки, да се надяваме, разбира израз на какво са те...
21 май 1999 г.
Ангел Грънчаров
Освен това смятам, че нашият "Картаген" - масовото българско безразличие спрямо истината и свободата! - е крайно време да бъде разрушен...
Търсете по книжарниците забележителната книга на философа Ангел Грънчаров ТАЙНСТВОТО НА ЖИВОТА: Въведение в практическата философия, изд. ИЗТОК-ЗАПАД, 2006 г., разм. 20/14 см., мека подвързия, ISBN-13: 978-954-321-246-0, ISBN-10: 954-321-246-5, 317 стр., 10.00 лв. Авторът тръгва от простия факт, че човекът е живот, че ние сме живи и влюбени в живота същества, от което следва, че по никой начин не бива да му изневеряваме: да си мислим, че сме “нещо повече от това”, че сме “нещо повече от него”. Но човекът е и разбиращо същество, което значи, че не се задоволява с “простата даденост” на непосредствения живот, а непрекъснато търси смисъла, неговата ценност за нас самите. Оказва се, че ние живеем като че ли само затова непрекъснато да търсим себе си, което, от друга страна погледнато, означава, че постигаме себе си само когато свободно “правим” себе си, своето бъдеще, а значи и съдбата си. Пътят на живота у човека изцяло съвпада с пътуването към самия себе си, от което не можем да се откажем...
3 коментара:
Съветските възпитаници ВЪН от образователната система на европейска България!
Интересна статия.
Как е възможно да се развива една свободна личност, когато тя трябва да живее и да вирее в едно общество или комуна?
Не образоваме ли децата да са добри личности, но и непременно обществено-свързани. Къде е комунизма тук? Говорим за общество.
Благодаря за въпросите. Важни са. Добри са.
Принципна разлика, разбира се, има между обществото, поставено на принципа на комуната - и обществото, което е здраво (нормално). Комунизираното общество, изхождайки от принципа на комуната, прави нужното за обезличаването на индивидите до степен те да станат неразличими, т.е. да станат бездушни елементи на цялото, на комуната. Комуната е безличност, тя личности и индивиди не търпи, в нея нещастниците, които я обитават, следва не просто да се се отказали от личността си и от неоделимата от личността свободата, но и да са ги намразили и проклели - и да са дали обет, така да се каже, вечно и безжалостно да воюват с тях до изкореняването им. Правете си сметка какво е образованието и възпитанието в такова едно безчовечно по начало общество. Аз живях в такова общество около половината от живота си (макар то, разбира се, да не беше завършен и цялостен комунизъм, но принципът му си действаше и действа до ден днешен: да си личност, имаща понятие за себе си и знаеща що е достойнство, у нас е проклятие!).
В т.н. от мен здраво или нормално общество принципът е алтернативен на комуната, на комунизираното. В него индивидът, личността е суверен (заедно с неотделимата от него свобода!), той е признат за принцип, водещо начало. Общността ("ние") няма приоритет над Аз, а те следва да си взаимодействат непринудено, спонтанно, по естествен начин, самоопределяйки се, договаряйки се, общувайки, казах, съвсем непринудено, сами решавайки как и също така какво искат, какво им е потребно. Общността е общност именно на суверенни индивиди, живеещи по принципа на Кант: "Отнасяй се към другия човек като към цел сама по себе си, никога като към средство!", т.е. индивидът и личността са самоцел и самоценност. Иначе казано, хората са оставени да живеят свободно, сами да решават как да живеят, те носят пълна отговорност за постъпките си. Обществото е общество на раз-личности - с всички рискове от това, но и с всичките шансове и блага, които свободата ражда непрекъснато.
Образованието (възпитанието) е свободно и се определя от интересите и способностите на отделните индивиди. Аз го наричам демократично образование, следвайки възгледа на проф. Яков Хехт.
Относно това как индивидите, младите си "се свързват обществено", как си взамодействат, как си партнират, чуйте това от устата на самите ученици, давам думата в случая на учениците на проф. Хехт от основаното от него първо демократично училище в гр. Хадера: https://www.youtube.com/watch?v=7Yujk2GGx_k Не знам дали сте видял това клипче, то е сложено на най-видно място в дясното меню на блога ми.
Ако имате други въпроси след като го изгледате, кажете, ще ги обсъдим.
Публикуване на коментар