Представена публикация

За всички, които се интересуват от моите коментари, беседи и от дискусиите, в които участвам!

Съобщавам, че всеки, който иска да следи моите всекидневни коментари и анализи, може да го прави като посещава редовно моята страница във фе...

сряда, 21 декември 2022 г.

Можете ли да си представите какво е това безсмъртие или вечен живот, пък и що е, да речем, свята, неумираща човечност?


Тази снимка заслужава кратък разказ: 

Милата ми покойна майка, Бог да я прости, през последните години преди да се помине постоянно плетеше, лежейки на кревата: изплете на ръце какво ли не, включително и цели... вълнени, ръчно плетени одеала, възглавнички за сядане, терлици, чорапи, половери, фланели... 

Един ден тя ме повика и на мястото, където слагаше произведенията на своя труд, ми показа добре опаковани (за да са недосегаеми за молците!) куп торбички, добре завързани и ми каза: 

- Ангеле, когато един ден умра, чат-пат идвай тук, вземай за теб и цялото ти семейство по нещичко, било чорапи, било терлици, било одеало, обувайте се, покривайте те, тия всичките неща ще ви топлят в студа, пък и ще си спомняте за мен, вашата майка и баба! Тя почина в началото на пролетта на 2018 г.: видя първите щъркели, зарадва им се, а след три дни тихо умря... 

Оттогава насам та досега всички ние ползваме и одеала, и чорапи, и терлици, и фланели - и колкото пъти си сложа чорап или се покрия с одеало, или пък облека фланела, плетена от нейните тъй работливи и сръчни ръце, аз сякаш майчината топлина усещам - и в душата ми възкръсва нейният незабравим и свят за мен образ! 

Та ето и сега е така. И тази зима в апартамента в Пловдив ние не се отопляваме - по понятни причини (не можем да си го позволим, и двамата със съпругата ми, учители, сме безработни, уволнени и остракирани от мутро-гербовашки властнички в образованието и едва-едва живеем с една минимална заплата!). 


Оня ден бях в родното ми градче Долна баня, за два дни, и там поне се сгрях от огъня на камината, запалена с дървата, които някога майка ми е купила с пари от пенсията си, отделяйки от залъка си. И пак се сетих за склада и пак посегнах към изработените от нейните ръце вълнени съкровища - и донесох в Пловдив нещата, които са на снимката. 

Такива работи. Не ми обръщайте внимание, аз съм вече стар дърдорко, кой плещи разни меланхолично-сърдечни и сълзотворни нелепици... (поне, ето, моите очи сега отново се овлажниха и прокапаха...) 

Но какво да ви кажа повече? Знам ли, но нека все пак подчертая: 

Ако случайно не можете да си представите какво е това безсмъртие или вечен живот, пък и що е, да речем, свята, неумираща човечност, ето, спомнете си примерно за тия вълнени чорапи и терлици, оплетени от моята майка, които толкова години топлят не само краката, но и душите на цялото ми семейство...


Освен това смятам, че нашият "Картаген" - масовото българско безразличие спрямо истината и свободата! - е крайно време да бъде разрушен...







Търсете по книжарниците книгата на философа Ангел Грънчаров БЪЛГАРСКАТА ДУША И СЪДБА (с подзаглавие Идеи към нашата философия на живота, историята и съвременността), 12.00 лв., изд. ИЗТОК-ЗАПАД, 2007 г., разм. 20/14 см., мека подвързия, ISBN 978-954-321-375-7, 354 стр. Книгата е новаторски опит за по-цялостно представяне и описание на битуващите в нашето съзнание исторически и "народопсихологични" комплекси, които определят и нашите реакции спрямо съвременните реалности на живота ни. Авторът търси смисъла, който се крие в случващото се с нас самите, изхождайки от предпоставката, че ясното съзнание за това какви сме като индивиди и като нация е основа на така необходимата ни промяна към по-добро. А този е залогът за бъдещия ни просперитет.

3 коментара:

Анонимен каза...

Добра и блага жена. Жалко, че вгорчихте старините й.

Анонимен каза...

Това е майчината обич - тя достига до теб дори след смъртта на майката.

Ангел Грънчаров каза...

Как вгорчих старините на покойната си майка бре, таваришч мерзавец? Би ли се пояснил? Или просто си плямпотиш без да си наясно - само и само да си изплюеш отровата?