Явор Ганчев сподели спомен:
- защо учебната година започва на 15 септември за всички, а не за всекиго по различно време;
- защо децата учат сегрегирани по възраст, а не по интереси;
- защо учебната програма е one size fits all;
- защо учителите задават въпроси, а учениците трябва да отговарят, а не обратното;
- защо децата влизат в училище умни, любопитни и ентусиазирани, а излизат неспособни да учат;
- защо учениците често носят униформи, а учителите им не;
- защо в 21 век администратор одобрява учебници;
- Защо изобщо имаме одобрени учебници, след като нямаме одобрени книги;
- защо децата започват училище по-рано от възрастните работа;
Отговорът е на снимката
(контекст - моя милост (снимащият) и учителят по философия Ангел Грънчаров (вдясно на снимката) сме на 15 септември 2014 г. в двора на училището, от което той е уволнен, защото развращавал младежите като ги е карал да мислят, вместо да си следва учебната програма като всички останали, мирно протестиращи с жълтия плакат с нашия манифест за свобода в образованието, който тогава бяхме сътворили след първата конференция за свобода в образованието, която организирахме. В центъра - охраната на училището, който ни скъса плаката (не беше одобрен този плакат, така е) и искаше да ни изгони.
А жестът е отговорът на всичките ви въпроси относно всичко, което искате да разберете защо е така в образователната система:
Преди 9 години. Вижте спомените си
Явор Ганчев
15 септември 2014 г.:
Днес отбелязах светлия празник, като станах рано и се присъединих към учителя по философия Ангел Грънчаров в неговата инициатива да подържи нашия жълт призив за промяна в образованието в двора на гимназията, в която е преподавал много години, преди да го уволнят поради "непригодност за системата" - и двамата с Ангел сме съгласни, че това е самата истина - и поради това, че е пускал "порнографски филмчета" на учениците (става дума за "Амаркорд" на прочутия италиански порнограф Фелини; Фелини едва ли е в утвърдената от МОН програма по философия, така че и аз, и самият Ангел сме напълно съгласни, че всичко извън програмата чиновниците с пълно право могат да нарекат порно).
(Фрагмент от плаката, който охранителят, пратен от директорката, скъса - щото бил много опасен!)
Отвъд очаквания факт, че нито един учител и нито един ученик не си направиха труда да се запознаят с текста на плаката, също така очаквано след има-няма 5 мин при нас дойде охраната и много грубо ни отне и смачка лозунгите (аз се предадох след известна гонитба, и след като към охраната се присъедини един гимназист, старателен в изпълнението на поръчки на директорката, при което силите вече станаха неравни).
Говорят, че при предишния директор не е имало охрана (в училище с преобладаващо мъжко население е безпредметно). Говори се още и че мъжът на настоящата директорка, назначена през 2010 от ГЕРБ, бил, казват, навремето от ДС, а сега - съдружник във фирмата, която охранява училището, където директор е жена му (и където, по утвърдена училищна традиция, от учениците се събират пари за охрана)
Насладете се на охраната и вие!
ДОБАВКА:
Плакат от моите тъй самотни протести за свобода в образованието...
Освен това смятам, че нашият "Картаген" - масовото българско безразличие спрямо истината и свободата! - е крайно време да бъде разрушен...
Търсете по книжарниците книгата на философа Ангел Грънчаров СТРАСТИТЕ И БЕСОВЕТЕ БЪЛГАРСКИ (с подзаглавие Кратка психологическа история на съвременна България), изд. ИЗТОК-ЗАПАД, 2008 г., 320 стр. Хронология и феноменология на случилото се след 1989 година, както и вникване във факторите, които определят нашата национална съдба. Книга за нашите лутания по пътищата на свободата, за раждането и пътя на младата българска демокрация, за това какви сме ние, съвременните българи, книга за пропилените ни шансове и за покрусените ни надежди. Но това е една въпреки всичко оптимистична книга, която ни казва, че от нас, гражданите, зависи всичко: ако сме мизерни духом, няма как и да не живеем в бедност. От нашите ценности зависи съществуването, живота ни. Духовната безпътица поражда историческите, пък и сегашните ни нещастия. А растежът на нашите сили - и като индивиди, и като нация - тръгва от освобождаването на съзнанията ни от ония коварни скрупули и дефекти, заради които толкова сме си патили - и за които сме платили тежка цена.
Няма коментари:
Публикуване на коментар