Иде първият учебен ден. Написах нарочно Отворено писмо до госпожа Министъра на образованието, младежта и науката, ала до този момент, разбира се, реакция от медиите и институциите никаква - и никъде. Въпреки че изпратих писмото до всички медии и до най-известните блогъри. Това е, нашенска, сиреч, умряла работа. Затова за нищо не ставаме: щото масово се спи у нас. И мързелът е повсеместен. А ако не се спи, се завижда. Туйто. Страшно е.
Но гледам, че някои читатели на блога са реагирали, за мен техния отзвук е още по-ценен, ето техните коментари, които според мен поставят в дискусионен план важни проблеми:
RoYaL каза: Друга тема, която искам да зачекна, или по-скоро субтема е заплащането на въпросните (на българските) учители.
През годините съм ги винял за много неща, от некадърност до пристрастие, но винаги ми е било в съзнанието едно защо? Колко пари получават въпросните хора и достатъчно ли са те? Защо по-миналата година те стачкуваха? Защо няма никаква амбиция в тях, да бъдат пълноценни и пълнокачествени хора на работното си място? Защо и те се отнасят със същото пренебрежение към предмета, та дори и към нас?
Явно и те нямат подходящия стимул и са "последна дупка на кавала" в хранителната верига на Българското образование, след нас, учениците - естествено.
Как може, едно звено, което по медиите се издига едва ли не в най-висшето в страната, да бъде третирано с такова пренебрежение от по-висшестоящите органи?
Нишката трябва да се разплете и нейният край далеч не е стигнат. Има нещо объркано в цялата образователна система, но не е едно нещо - много са.
Калоян каза: Да си отличник не е кой знай какво. Доказваш се пред себе си пред останалите. Но това е доста опасно защото може да загубиш способността си да мислиш самостоятелно. Да търсиш нови посоки, а не просто мълчаливо да се съгласяваш с предложеното.
Което трябва... да да при мен беше ако искам :). Моята система беше 6/6/3/3.
- Обратна връзка с учениците.
- Голяма част от моите учители не струваха като хора, какво остава за учители.
- Липсата на общ език.
Оттам се оставяш на течението и просто учиш. С което изпадаш в заблуда, че с наученото че чака светло бъдеще.
И накрая една любима фраза:
Formal education will make you a living; self-education will make you a fortune.
(Jim Rohn)
Но гледам, че някои читатели на блога са реагирали, за мен техния отзвук е още по-ценен, ето техните коментари, които според мен поставят в дискусионен план важни проблеми:
RoYaL каза: Друга тема, която искам да зачекна, или по-скоро субтема е заплащането на въпросните (на българските) учители.
През годините съм ги винял за много неща, от некадърност до пристрастие, но винаги ми е било в съзнанието едно защо? Колко пари получават въпросните хора и достатъчно ли са те? Защо по-миналата година те стачкуваха? Защо няма никаква амбиция в тях, да бъдат пълноценни и пълнокачествени хора на работното си място? Защо и те се отнасят със същото пренебрежение към предмета, та дори и към нас?
Явно и те нямат подходящия стимул и са "последна дупка на кавала" в хранителната верига на Българското образование, след нас, учениците - естествено.
Как може, едно звено, което по медиите се издига едва ли не в най-висшето в страната, да бъде третирано с такова пренебрежение от по-висшестоящите органи?
Нишката трябва да се разплете и нейният край далеч не е стигнат. Има нещо объркано в цялата образователна система, но не е едно нещо - много са.
Калоян каза: Да си отличник не е кой знай какво. Доказваш се пред себе си пред останалите. Но това е доста опасно защото може да загубиш способността си да мислиш самостоятелно. Да търсиш нови посоки, а не просто мълчаливо да се съгласяваш с предложеното.
Което трябва... да да при мен беше ако искам :). Моята система беше 6/6/3/3.
- Обратна връзка с учениците.
- Голяма част от моите учители не струваха като хора, какво остава за учители.
- Липсата на общ език.
Оттам се оставяш на течението и просто учиш. С което изпадаш в заблуда, че с наученото че чака светло бъдеще.
И накрая една любима фраза:
Formal education will make you a living; self-education will make you a fortune.
(Jim Rohn)
8 коментара:
Прочетох днес част от Писмото във в. Труд. :)
Посетител
Хубава шега, браво! :-)
Наистина! Защо мислите, че не са? Беше в средата на вестника някъде, пишеше: коментари от блоговете, и бяхте цитиран. Бяха няколко изречения от Писмото само, очевидно редакторите си мислят, че на българите ни е по-важно какво се случва с Николета Лозанова, а не с българското образование... :(
Бегло се запознах с оригиналната статия, но от това, което прочетох видях, че сте привърженик на американския модел на платено образование и кредитиране от страна на бизнеса (извинете ме ако бъркам - признавам, че не прочетох целия текст). Аз лично също съм част от сегашната образователна система (въпреки, че само за втора година) и мога да кажа, че съм твърдо против този модел на управление на образованието! Той е единствено цел за постигане на по-добри икономически показатели, но не и развиване на образование. За България пък този модел би бил пагубен.
По-подробно доводите съм си изложил в следната статия:
http://www.cphpvb.net/politics/2856-%D0%B7%D0%B0%D1%89%D0%BE-%D0%BF%D0%BB%D0%B0%D1%89%D0%B0%D0%BC%D0%B5-%D0%B4%D0%B0%D0%BD%D1%8A%D1%86%D0%B8/
Пътя на Европа е най-правилен.
По-правилно е въпросът да се постави като - има ли нещо, което да не е объркано в българското образование? Та да могат "експертите" да го объркат и него.
Някой чувал ли е, че световната банка ни е отпуснала кредит с условие - реформи в образованието?
Понеже мястото е малко за това което съм написал:
http://ivo-isa.blogspot.com/2009/09/blog-post_06.html
Понеже мястото е малко, а аз написах много:
http://ivo-isa.blogspot.com/2009/09/blog-post_06.html
Публикуване на коментар