Политикономистите, десетилетия проповядващи “преимуществата” на плановото централизирано стопанство и на тоталната държавна собственост, днес вече са страстни адепти на пазарната икономика и набързо скалъпиха курсчета по “мениджмънт и маркетинг”. На пазарната икономика те гледат както преди гледаха на “неотклонното” социалистическо строителство – като на възможност за апологетика с цел постигането на користно-кариеристичните си подбуди; в никакъв случай не подхождат от научна гледна точка, която не търпи подобни салтоморталета.
Преподавателите по “История на БКП”, най-идеологизираната и конюнктурна пропаганда, която е имала някога място в университетите, днес са си наметнали мантията на строги и безпристрастни “учени”, третиращи модерната история на България – и е чудно, че има наивници, които могат да вярват в една толкова съмнителна метаморфоза. Един от тях в опитите си да защити тяхната каста разви парадоксалната теза: ако ще трябва да се четат сега лекции по история на… СДС, ние сме готови да го правим: защото сме специалисти и професионалисти и сме най-добрите(?!). Досущ същото, което искат да правят комунистическите дипломати, плачещи сега за кариерата си…
“Научните комунисти” (имаше и такива!) пък направиха най-зашеметяващия скок – към дебрите на несъществуващата и отричаната от тях самите политология и, изглежда, се чувстват уютно там, щом като още не са освиркани. “Цялата работа е в смята на акцентите – дълбокомислено твърдеше един побелял доцент, цял живот вадил хляба си от теорията за диктатурата на пролетариата. – Досега отричахме буржоазната политология и хвалехме комунизма, а отсега нататък ще правим обратното: ще отричаме комунизма и ще хвалим буржоазната политология!” Тоест досущ байганьовското: “Маскари си бяхме, маскари ще си останем!”.
Същото е положението с някогашните “марксически философи” – “смята на акцентите”, “пазарна конюнктура”, “съвест под наем” и пр. Малцина са ония, които не са си продавали душите и имат моралното право да застават пред студенти. Душевният хоризонт на марксистките философи се простира в тесните граници от “Анти-Дюринг” на Енгелс до “Материализъм и емпириокритицизъм” на Ленин, но независимо от това се надяват, че никой няма да забележи фалшификацията.
Успешно завършилите метаморфози в тази сфера нямаше да минат ако съвестта и моралът бяха познати “продукти” сред пасмината бивши “идеологически работници”. Но не би: някой да е чул след пропадането на комунизма и марксизма за масови оставки на ония, които живееха от безогледното му пропагандиране?! Или пък да е станало поне едно самоубийство? Не, няма такова нещо, а има: “Ний пак сме тук!” – червенобузести, нахални, безпардонни, с лакти проправящи си пътя…
А отстраняването на тази напаст може да стане единствено с един нов закон за науката, бързо и ефективно приложен в живота. Той трябва да бъде приоритетен след приемането на икономическите закони. Ликвидирането на катедрите по марксизъм-ленинизъм е една от първите му задачи.
Защото цинизмът на маркс-ленинските пропагандатори вече надминава всички граници и достига анекдотични измерения. Сега в техните среди е популярна една мисъл, с която искат даже признание на… заслуги. “Понеже некадърно преподавахме марксизма-ленинизма – тъй като бяхме “вътрешни опозиционери” – ние най-много допринесохме за краха на комунистическата доктрина, а оттук и на цялата система!”
Този е абсурдният финал на бързо половинвековното присъствие на марксизма из нашите университети.
Моя статия, публикувана във в-к ВЕК-21 на 9.06.1992 година
(Забележка: Тази статия ще влезе в новата ми книга ИДЕИ ЗА ЕДНА НОВА ФИЛОСОФИЯ И СТРАТЕГИЯ НА ОБРАЗОВАНИЕТО В БЪЛГАРИЯ, която тия дни подготвям за печат.)
ВИЖ >>> кн. II на сп. ИДЕИ
Няма коментари:
Публикуване на коментар