Един млад човек, чиито инициали са K.D., ми е написал във Фейсбук следното съобщение, в което, между впрочем, ми задава и интересен въпрос; ето за какво става дума:
Уважаеми г-н Грънчаров, забелязах, че предлагате намаление на книгите си (имам предвид статията в блога Ви) и проявявам интерес към четири от тях - "Преследване на времето", "Тайнството на живота", "Българската душа и съдба" и "Страстите и бесовете български". Вероятно другата седмица ще имам възможност да ги закупя, така че ще Ви пиша отново.
Пожелавам успех на списание ИДЕИ и се надявам новата Ви книга, посветена на образователната система, да види бял свят - аз също смятам, че родното образование се нуждае от сериозни реформи.
Бих искал да Ви попитам и нещо напълно във философски дух. Имах възможността да се запозная с том първи на избр.с. на Ерих Фром, в който авторът отдава огромно значение на трудовете на Фройд и Маркс, особено на последния и теорията за отчуждения от труда си човек и псевдомарксизма, развил се в Източна Европа след Окт.револ. Забелязах също, че на по-късен етап от издаването на избраните съчинения на Фром на български ще се появи и "Марксовата концепция за човека", та именно и с нея е свързан въпросът ми - какво представлява тя съвсем накратко "обяснена"?
Предварително благодаря за отговора Ви и пожелавам успех на начинанията Ви!
Здравейте, Константин,
Благодаря за интереса и за готовността да подкрепите новото списание ИДЕИ! Моля да пишете на имейла ми angeligdb (от) abv.bg понеже много не съм наясно с Фейсбук и има опасност да пропусна някое съобщение.
За Фром какво да Ви кажа, той е един от малцината умни марксисти, щото обикновено умните хора не са марксисти - да не говорим пък за честните хора, щото аз подозирам че Фром е станал марксист само защото Маркс по онова време е бил много популярен, та по този начин, пишейки за него, е могъл да печели хубави пари както в соцлагера, така и сред лявата интелигенция на Запад.
За "марксовото учение за човека" ще Ви кажа поне следното, понеже темата е твърде голяма. Обикновено говорят за "младия Маркс", когато той е бил хегелианец, и за "стария Маркс", когато той е бил вече комунист. При стария Маркс за никакво учение за човека не може да става дума, щото там комуната има безусловна и водеща ценност, а човекът (личността, индивидът) не значи нищо, т.е. има някаква ценност доколкото е станал неразличима част от цялото (комуната, стадото, социумът, държавата и пр.).
При ранния Маркс обаче има нещо, което може да бъде възприето като "учение за човека", но пък то е дефектно по начало, понеже Маркс, бидейки по онова време "младохегелианец", същевременно е и материалист, т.е. всичко онова, което по същество е учение за човека в рамките на хегеловата философия, при Маркс е твърде изопачено, непълноценно, объркано. Така че общо взето ония, които търсят някакво "учение за човека" поне при ранния Маркс, общо взето търсят под вола теле. Подобни търсения се основават на намерението да се придаде някакъв що-годе човешки облик на тази изцяло античовешка т.н. "марксова философия". Която, собствено, не е никаква философия, понеже е еклектична смесица от безразборни идеи, крадени от областта на политикономията, религията и атеизма, древния и материализма на 17-18 век и пр.
Понеже навремето ми се налагаше да чета Маркс за да мога да си вземам някои изпити, още си спомням отвращението, с което правех това; ако имаше нещо философско в неговите книги, непременно щях да го усетя, понеже аз и тогава, и сега, съм нещо като "антена" за философските идеи; ала, за жалост, нищо философско не открих в съчиненията му; слава Богу, нищо от тях не можа да ме плени. В същото време с удоволствие четях Платон, Кант, Шопенхауер, Ницше, Спиноза и още много велики философи, които, за разлика от Маркс, изцяло заслужаваха това име.
Самият факт, че такъв нравствен и умствен урод като Ленин е бил най-силно впечатлен от "теориите" на Маркс трябва нещо да Ви говори за това, което всъщност има при него: има много уроство, безчовечност, бездуховност, материализъм. Та с едно изречение, ако има марксово "учение за човека", то би следвало да бъде определяно по-скоро като "учение за безчовечността", щото по-безчовечна "философия" от марксовата едва ли изобщо може да бъде създадена някога.
Безчовечността е средоточието на марксистките умопостроения за човека, които са умопостроения на един изцяло античовешки по тенденцията си и болен дух...
А пък Фром като американец се интересува главно от това от какво могат да се правят пари, по възможност колкото се може повечко пари. Открил съм, че неколцината леви американци, които се броят на пръсти, именно, Чомски, М.Мур и пр. са леви и са антиамериканисти по една единствена причина: продавайки такива "идеи" на пазара могат да вадят доста прилични пари; щото на Запад нормалните хора все пак са мнозинство и те биват захранвани с много по-качествени интелектуални продукти, ала има и доста ненормалници, сред които се пласира продукцията на изброените по-горе.
Уважаеми г-н Грънчаров, забелязах, че предлагате намаление на книгите си (имам предвид статията в блога Ви) и проявявам интерес към четири от тях - "Преследване на времето", "Тайнството на живота", "Българската душа и съдба" и "Страстите и бесовете български". Вероятно другата седмица ще имам възможност да ги закупя, така че ще Ви пиша отново.
Пожелавам успех на списание ИДЕИ и се надявам новата Ви книга, посветена на образователната система, да види бял свят - аз също смятам, че родното образование се нуждае от сериозни реформи.
Бих искал да Ви попитам и нещо напълно във философски дух. Имах възможността да се запозная с том първи на избр.с. на Ерих Фром, в който авторът отдава огромно значение на трудовете на Фройд и Маркс, особено на последния и теорията за отчуждения от труда си човек и псевдомарксизма, развил се в Източна Европа след Окт.револ. Забелязах също, че на по-късен етап от издаването на избраните съчинения на Фром на български ще се появи и "Марксовата концепция за човека", та именно и с нея е свързан въпросът ми - какво представлява тя съвсем накратко "обяснена"?
Предварително благодаря за отговора Ви и пожелавам успех на начинанията Ви!
Здравейте, Константин,
Благодаря за интереса и за готовността да подкрепите новото списание ИДЕИ! Моля да пишете на имейла ми angeligdb (от) abv.bg понеже много не съм наясно с Фейсбук и има опасност да пропусна някое съобщение.
За Фром какво да Ви кажа, той е един от малцината умни марксисти, щото обикновено умните хора не са марксисти - да не говорим пък за честните хора, щото аз подозирам че Фром е станал марксист само защото Маркс по онова време е бил много популярен, та по този начин, пишейки за него, е могъл да печели хубави пари както в соцлагера, така и сред лявата интелигенция на Запад.
За "марксовото учение за човека" ще Ви кажа поне следното, понеже темата е твърде голяма. Обикновено говорят за "младия Маркс", когато той е бил хегелианец, и за "стария Маркс", когато той е бил вече комунист. При стария Маркс за никакво учение за човека не може да става дума, щото там комуната има безусловна и водеща ценност, а човекът (личността, индивидът) не значи нищо, т.е. има някаква ценност доколкото е станал неразличима част от цялото (комуната, стадото, социумът, държавата и пр.).
При ранния Маркс обаче има нещо, което може да бъде възприето като "учение за човека", но пък то е дефектно по начало, понеже Маркс, бидейки по онова време "младохегелианец", същевременно е и материалист, т.е. всичко онова, което по същество е учение за човека в рамките на хегеловата философия, при Маркс е твърде изопачено, непълноценно, объркано. Така че общо взето ония, които търсят някакво "учение за човека" поне при ранния Маркс, общо взето търсят под вола теле. Подобни търсения се основават на намерението да се придаде някакъв що-годе човешки облик на тази изцяло античовешка т.н. "марксова философия". Която, собствено, не е никаква философия, понеже е еклектична смесица от безразборни идеи, крадени от областта на политикономията, религията и атеизма, древния и материализма на 17-18 век и пр.
Понеже навремето ми се налагаше да чета Маркс за да мога да си вземам някои изпити, още си спомням отвращението, с което правех това; ако имаше нещо философско в неговите книги, непременно щях да го усетя, понеже аз и тогава, и сега, съм нещо като "антена" за философските идеи; ала, за жалост, нищо философско не открих в съчиненията му; слава Богу, нищо от тях не можа да ме плени. В същото време с удоволствие четях Платон, Кант, Шопенхауер, Ницше, Спиноза и още много велики философи, които, за разлика от Маркс, изцяло заслужаваха това име.
Самият факт, че такъв нравствен и умствен урод като Ленин е бил най-силно впечатлен от "теориите" на Маркс трябва нещо да Ви говори за това, което всъщност има при него: има много уроство, безчовечност, бездуховност, материализъм. Та с едно изречение, ако има марксово "учение за човека", то би следвало да бъде определяно по-скоро като "учение за безчовечността", щото по-безчовечна "философия" от марксовата едва ли изобщо може да бъде създадена някога.
Безчовечността е средоточието на марксистките умопостроения за човека, които са умопостроения на един изцяло античовешки по тенденцията си и болен дух...
А пък Фром като американец се интересува главно от това от какво могат да се правят пари, по възможност колкото се може повечко пари. Открил съм, че неколцината леви американци, които се броят на пръсти, именно, Чомски, М.Мур и пр. са леви и са антиамериканисти по една единствена причина: продавайки такива "идеи" на пазара могат да вадят доста прилични пари; щото на Запад нормалните хора все пак са мнозинство и те биват захранвани с много по-качествени интелектуални продукти, ала има и доста ненормалници, сред които се пласира продукцията на изброените по-горе.
Няма коментари:
Публикуване на коментар