Представена публикация

Занятията в УЧИЛИЩЕТО ПО СВОБОДА

В нашето ОНЛАЙН-УЧИЛИЩЕ тази година провеждаме следните курсове: ПРОБЛЕМИТЕ НА ОБРАЗОВАНИЕТО: Защо учим? Защо учим? (Продължения) Защо...

вторник, 23 февруари 2016 г.

Любопитно отворено писмо до Министър Кунева, с което между другото я каня да участва в сбирката на Дискусионния клуб в ПГЕЕ-Пловдив в сряда


Моите предложения за същностна промяна в обучението по т.н. философски предмети - в светлината на поредните недомислици на шаманите от МОН стояха в блога ми и във фейсбук за "обществено обсъждане" от съответните общности, имащи непосредствено отношение към образованието - родителите, учителите, учениците, училищните мениджъри, всезнайковците-чиновници от РИО и от МОН - и, както можеше да се очаква, за мен това не е никаква изненада, такова обсъждане изобщо не се състоя! С изключение само на ето този отзив, написан от моя приятел, гражданина Трашов от Варна:

Като родител на деветокласник, осъзнал отдавна изключителната роля на изкуството за формирането на личността, а за жалост и едва в по-късните си годинки - и на философията, и на религията - по-добре по-късно, отколкото никога! :-), напълно и изцяло те подкрепям скъпи приятелю, Ангеле Грънчарове, в твоите благородни, върхово професионални и абсолютно, безспорно и безусловно необходими предложения, разумни, смислени, адекватни, правилно загрижени и затова задължително да бъдат възприети от... всички що-годе разумни и заинтересувани: родители, учители, ученици, бизнесмени, министерски чиновници, законодатели, писатели, художници, философи, духовници, журналисти... от всичко, имащо що-годе здрава глава на раменете си в нашата... Скъпа, Мила, Родна Страна... :-) Шегувам се! Уж... но... толкоз горчиво и светло... и много сериозно загрижено!

Обади ми се по телефона и моят колега Райчо Радев и сподели, че и той мисли в същата посока, доколкото го познавам предполагам, и той ще излезе с писмено становище по проблема с предвиденото идиотско "вкарване" на философията да се учи в 8-ми клас, като тя е изхвърлена за изучаване от учениците в 11-ти и 12-ти клас (точно когато на тях пък им е времето да я учат!). Тази сутрин чета (виж: Кунева обсъжда днес новите програми с учени от БАН и университетски преподаватели), че новата министърка на образованието и нàуката се е срещнала да обсъжда този въпрос тъкмо с хората, на които общо взето съвсем не им пука какво ще учат учениците в средните училища, именно "учèните от БАН и университетските преподаватели", но съвсем не се сеща да благоволи да се срещне с тези, които са най-заинтересовани, а именно учениците, родителите, учителите, занимаващи се непосредствено със самия процес на образование! Предполагам, госпожа Кунева тия дни непременно ще се срещне със... Светия Синод на БПЦ, който да й обясни какво според тях трябва да учат младите в училищата, а после нищо чудно да организира един симпозиум по тия важни въпроси с участието на гилдията на патриотичните врачки, гадателки, ясновидки и екстрасенси на тъй свидното ни и прогресивно затъпяващо отечество; може да сондира, ако иска, и мнението на тъй авторитетната гилдия на чалга-певците и на телевизионните шоумени непременно, а и Андрей Райчев, бай ви проф. Вучков и Божо Димитров непременно требва да се произнесат по тези въпроси, къде без тех, какво ще правим без тех?! У нас чалга-политиката  и медийната мерзавщина стигнаха до нивото да имаме и едно същинско чалга-образование (аз предпочитам да го наричам НЕобразование), което вече ще реформираме, защо не, по един абсолютно чалгаджийски начин, та да има пълен сихрон в цялостната система на тъй абсурдния български живот.

Както и да е, та на тази среща с "учèните от БАН и университетските преподаватели" било констатирано, че в МОН не били постъпили никакви писмени становища, което показва, че мъртвилото в тази област не е само в моя блог или на моята страница във фейсбук, а и в цялото ни общество: очевидно на никой у нас не му пука какви личностни качества ще имат младите, дали ще станат пълноценно живеещи личности и добри граждани, не, това очевидно не вълнува комай никой; ала за сметка на това всички до един се вълнуват от съдбовния проблем дали "Дедо Йоцо гледа" ще се учи в 6-ти или в 7-ми клас, кога и дали също така ще се учи "История славяноболгарская", но най-разгорещени, естествено, са дебатите какви сеирища и бабаитщини следва да направим за да запазим тъй свидния на българската душа термин "турско робство", наред с другия също тъй митичен термин, а именно, "наште кръвни руски братя-освободители", зер, за да имаме "освободители", пред които вечно да клечим за благодарност в най-унизителна поза, преди това требе да сме биле непременно в "робство" - иначе как "освободителите" ще могат да ни "освобождават" ако преди това не сме биле "роби"?! Та вкратце казано, на никой не му пука дали ще учат младите някаква си там философия, гражданско образование и прочие "лигавщини", важното е "робството" ни да си остане ненакърнено, нали така, нема да се излагаме сега да мислим ний за некаква си там философия?!

Значи никой у нас не се вълнува от истински важното, у нас всички се вълнуват предимно от глупости. Точка по този въпрос. Истински важното нас не ни вълнува, виж, простотии нам ни дай, па гледай какво става тогава! Е, има двама-трима човека, дето се вълнуваме за това как в училище трябва да се влияе на младите и то колкото се може по ефективно по посока на тяхното пълноценно личностно, духовно, нравствено, ценностно, идейно и прочие развитие (тия неща са все пълни "буржоазни лигавщини" и също така са "излишен лукс", нъл`тъй, дарагие таваришчи-комуноиды?!), и ето, по тази причина, моя милост тази сутрин реши да напише първото си писмо до г-жа Кунева в нейното качество на министър на образованието и нàуката; ето какво вълнуващо писъмце й написах:

До г-жа Меглена Кунева, министър на образованието и науката

ОТВОРЕНО ПИСМО

от Ангел И. Грънчаров, преподавател по философия и гражданско образование от Пловдив

Уважаема госпожо Министър,

От медиите се информирах, че до този момент в МОН не били постъпили никакви писмени становища по новите учебни програми за шести и осми клас, както и по обявените преди това реформирани учебни планове. Държа да Ви известя, че преди известно време на два пъти група обезпокоени граждани и дейци на образованието писахме писма до проф. Танев, в които протестирахме срещу предвиденото в тия учебни планове "гилотиниране" на философията, т.е. премахването й от изучаване в 11-ти и 12-ти клас и механичното й "прехвърляне" за изучаване в... 8-ми клас, даже министърът тогава в един момент съобщи, че МОН се било отказало от тази толкова куриозна промяна, т.е. философия пак щяло било да се учи в 11-ти и 12-и клас, но после се оказа, че министърът ни е заблудил или пък не е могъл да се наложи над чиновниците в МОН, предложили тия епохални "реформаторски промени". Сега пък като се обсъждат вече учебните планове за 6-ти и 8-ми клас, ние пак излязохме в публичното пространство със своя позиция, тъй като подготвеният от чиновниците на МОН учебен план, задаващ "стандарта" за изучаване на философия в 8-ми клас го оценяваме като изцяло негоден, като съдържащ пълни абсурди и също така лишен от каквато и да било идея, т.е. възприемаме го като лишен от смисъл. В тази връзка, с оглед все пак да имате едно писмено становище по тия въпроси си позволявам да Ви изпратя основното от мои публикации по този въпрос, а написаното в тях, настоявам да ги възприемете като неразделна част от това мое отворено писмо понеже в тях съм разкрил именно същината на проблема; ето ги тия публикации (тук да копирам и да сложа най-важното от тях ще се получи огромно писмо, а това не е нужно да става):


Относно пък методиката на преподаване на философските дисциплини пък си позволявам да Ви предложа ето това важно по моя преценка четиво:


Смятам, че тия две статии би следвало да ги предоставите на чиновниците от МОН, които се занимават с правенето на въпросните учебни програми, с оглед да се образоват за същината на това, което са се захванали да правят, т.е. да регулират, контролират, курират и прочие, без обаче да са вникнали достатъчно основателно в неговата същност, идея и истина. Също така, понеже съм много загрижен за тежката ситуация, в която е изпаднала системата на българското образование изобщо, си позволявам лично на Вас да препоръчам да разлистите и да прочетете поне ето тези мои книги, които имат пряка връзка с вярното тълкуване на въпросната катастрофална по моето разбиране ситуация:





Ние не сме тухли в стената! (Есета за освобождаващото образование)






Редът, в който тук са подредени тия книги и статии, съвпада с реда, в който са се появили във времето, давам Ви - подарявам Ви - тази поредица с оглед на това, че Вие лично много години не сте се занимавала непосредствено с образование, не сте работила в образователната сфера, докато моят живот мина в тази образователна сфера, имам вече цели 33 години преподавателски стаж, било в гимназия, било в университет. По тази причина мисля, че това, което съм написал, може много да Ви помогне и да Ви въведе в същината, в корена на проблемите, които като министър сте призвана да решавате; аз като съвестен гражданин пък се чувствам длъжен да помогна с каквото мога на министъра на образованието на моята страна  - щото държа той да си изпълни непременно дълга.

Настоявам, с оглед на казаното, уважаема госпожо Министър, да не пренебрегвате нашия глас, гласа на родителите, учителите, учениците, да не се отнасете високомерно към това, което ние предлагаме - защото тъкмо ние сме тези, които сме най-заинтересовани българското образование да стъпи на здрава, съвременна основа, да излезе от тресавището, в което то беше натикано от министерската образователна бюрокрация, чиито десетилетен диктат над системата доведе до катастрофата, на която сега берем горчивите плодове. Позволявам си, уважаема госпожо Министър, да настоявам да направите нужното да не станете и Вие пионка в ръцете на въпросната самовластна и самонадеяна бюрокрация, да не допускате да станете нейна марионетка, както се случи това с всички Ваши предходници, седели на същото това министерско кресло; те провалиха тях, пазете се да не провалят и Вас, най-добронамерено Ви предупреждавам за тази най-голяма опасност, която Ви грози.

Госпожо Министър, аз съм за коренна, същностна, кардинална промяна и реформа, аз съм за истинска реформа, която обаче може да започне с решителни революционни изменения,  и то именно правени отдолу, свеждащи се до това да бъде демократизирана най-после системата на многострадалното българско образование и училище, от която социализмът не само че все още не е изгонен, напротив, разпищолил се е и си върши необезпокояван своите безобразия и свинщини. За да Ви помогна да разберете за какво по-точно става реч, ето нещичко, публикувано в моя блог, в който, впрочем, всеки ден пиша за най-горещите и важни проблеми на образованието; позволявам си в тази връзка да Ви посъветвам да следите непременно блога ми, той ще Ви е много полезен в ролята Ви на министър на образованието и науката; ето сега нещо наистина много важно, а за сметка на това съвсем простичко и понятно, онагледил съм го даже с изображение, цитирам самата публикация:


Нещо важно и за нас. Отдавна е открита "топлата вода" в сферрата на образованието! Само дето у нас се напъваме да я откриваме отново и отново.

Ето, четете, нещата са пределно ясни и прости; само дето у нас няма воля да бъдат направени. Явно системата на калпавото ни образование е твърде удобна на много хора. Сещайте се сами кои и какви са тези хора...

Толкова. Непременно съвсем скоро ще Ви пиша и за други неща, уважаема госпожо Кунева. Примерно, в училището, в което работя, именно в ПГЕЕ-Пловдив, съм инициирал един чудесен проект, ето Ви малка информация и за него, давам Ви обявата за едно събитие, на което си позволявам "на своя глава" да Ви поканя не само да присъствате, не само да уважите с присъствието си, но и в което да участвате; уверявам Ви, ако приемете поканата ми, ще научите, дето се казва, "от първа ръка" много и най-необходими Ви сведения, информация, идеи, смисъл и прочие, т.е. все безценни неща:



Давам Ви и самата обява, а също и повече информация за събитието, ползвайте линка за да се ориентирате по-добре. И последно: понеже подозирам, че чиновниците от МОН нищо чудно, по своя си обичай, да започнат да крият писмата ми до Вас, то ето тук тях специално ги предупреждавам, че трябва да престанат с тия бюрократични номерца и игрички, уведомявам ги, че е глупаво да си мислят, че ний не се досещаме за техните тъй глупави игрички: таваришчи бюрократы, не можете да спрете хода на историята по този начин, излишно се морите! Недейте да криете и това писмо от г-жа Министъра, щото по този начин вредите на самото Министерство, а пък аз като данъкоплатец, т.е. като ваш работодател си позволявам да Ви кажа, че вие, заради тази си зловредна дейност срещу интересите на българското образование отдавна сте си заслужили не само уволнението, но и вечния позор!

Госпожо Кунева, моля наредете на тези пишман-конспиратори и терористи от МОН да Ви предоставят незабавно папките, съдържащи всички мои жалби, доклади, отворени писма, възвания и други документи, които съм изпращал до Вашите предходници на поста, документи, които въпросните другари от МОН не само че скриха от министрите, но и направиха нужното скандалните истории, за които им писах, да бъдат заметени под тежките и меки министерски килими! Направете това, получете въпросните папки, поровете се в тях, ще научите такива екстравагантни и шокиращи неща, че ще Ви се изправят косите - и тогава, уверявам Ви, сама непременно ще решите да дойдете в нашето училище, за да участвате в толкова важната сбирка на нашия ДИСКУСИОНЕН КЛУБ.

Желая Ви, уважаема госпожо Министър, да проявите тъй потребната воля и да направите онова, което Вашите предходници на поста не посмяха да направят; имате шанса да влезете в историята на българското образование и името Ви да бъде изписано в нея - стига само да имате смелостта и достойнството да направите първите стъпки към една истинска, същностна, коренна реформа и промяна! Моля, не пропускайте открилия Ви се исторически шанс, милостиво даден Ви от съдбата, сторете това, което е нужно и разумно, пък историята и благодарните поколения ще Ви зачетат подвига и вечно ще Ви се възхищават - както, да речем, се възхищават на желязната леди Маргарет Тачър, научих, че я почитате като мен, нека да упомена по тази причина и тук името й!

23 февруари 2016 г.
Пловдив С УВАЖЕНИЕ: (подпис)

Търсете по книжарниците книгата на философа Ангел Грънчаров БЪЛГАРСКАТА ДУША И СЪДБА (с подзаглавие Идеи към нашата философия на живота, историята и съвременността), , 12.00 лв., изд. ИЗТОК-ЗАПАД, 2007 г., разм. 20/14 см., мека подвързия, ISBN 978-954-321-375-7, 354 стр. Книгата е новаторски опит за по-цялостно представяне и описание на битуващите в нашето съзнание исторически и "народопсихологични" комплекси, които определят и нашите реакции спрямо съвременните реалности на живота ни. Авторът търси смисъла, който се крие в случващото се с нас самите, изхождайки от предпоставката, че ясното съзнание за това какви сме като индивиди и като нация е основа на така необходимата ни промяна към по-добро. А този е залогът за бъдещия ни просперитет.

3 коментара:

Анонимен каза...

Гранчаров е луд Кунева няма да дойде бе нещастник защо се излагаш да я каниш бе малоумник???????????????!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Анонимен каза...

Това е поредната нескопосана имидж-димка на Грънчаров, служеща за собственото му възвеличаване. Няма да постигне нищо пиар-акцията ти Грънчаров защото ти си едно нищожество, ти си никой.........

Кот Василий каза...

Грънчаров, че си тъпунгер е ясно, ма не е ясно, къде във Финландия видя идеи за нова философия и стратегия на образованието?