Представена публикация

Занятията в УЧИЛИЩЕТО ПО СВОБОДА

В нашето ОНЛАЙН-УЧИЛИЩЕ тази година провеждаме следните курсове: ПРОБЛЕМИТЕ НА ОБРАЗОВАНИЕТО: Защо учим? Защо учим? (Продължения) Защо...

сряда, 22 юни 2016 г.

У нас не правим разлика между образование и... дресировка, у нас бъркаме дресировката с... образованието!



Martin Demerdzhiev каза: Говорех си с един пич от Норвегия, който иска да се премести у нас заради ниските данъци и да ви кажа честно - имам чувството, че ако ромите си направят държава, тя няма да бъде толкова "циганска" като нашата. Това, че такситата го лъжат и му взимат двойно е най-малкото. В паспортната служба са му измислили някаква такса, за да му закръглят сумата. Човекът не е глупак и ги е попитал, защо така, отговорът е бил доста очевидно шикалкавене. "Накрая се разделихме без да откъсваме очи и аз и казвах, че знам какво прави, а тя знаеше, че аз знам." - ми каза той. Спомням си по-миналото лято, когато пътувах с един германец от пловдивското летище към града, шофьорът направи доста нескопосан опит да ни излъже. Реакцията на немеца (инженер от Сименс, интелигентен и възпитан човек) беше шокиращо агресивна и остра. Той му се скара и му даде парите, които заслужава с твърд жест, даде му и няколко монети за бакшиш и трясна вратата на таксито. Човекът беше толкова слисан, че не реагира. Закара ме до моята дестинация в гузно мълчание. Този човек не се е научил да различава сам правилно от грешно и той няма мислене на свободен човек. Той няма и никога да бъде такъв. Неговото възпитание не е истинско - то е дресура. Затова той разбира само от насилие. От тези хора трябва да се избавим.

Ангел Грънчаров каза: Споделям изцяло. Впрочем, в тази връзка ми хрумва нещо, щото всичко в крайна сметка май опира до възпитание и образование: у нас прави ли се изобщо разлика между възпитание-образование и... дресировка? Дали не смесваме образование с дресиране? (Когато се дресира животно, се приема, че то не е личност, няма съзнание, по тази причина дресирането е изцяло авторитарно, на животното не се предоставя свобода да избира, то бива принуждавано само да изпълнява заповеди и да привикне с подчинението: точно така обаче се прави и при образованието на децата ни!)

Образование и възпитание на човешки същества и на личности, което не е подчинено на принципа на свободата, не е поставено на почвата на свободата, а е подчинено на принципа на принудата, т.е. на несвободата, на непризнаването на личностния суверенитет на човека, е дресировка, то не е никакво образование. Нашето образование е построено така, че в рамките на административно-командната система човешки същества биват поставени в унизителна нечовешка ситуация, което означава, че системата ги възприема не за човеци, а тъкмо за... животни; е, щом по нечовешки, т.е. по животински начин се отнасяме към човеци, в крайна сметка ще получим на изхода на системата именно животни, а не човеци: щото човекът е такова същество, че към всичко може да привикне, човекът е същество, "към всичко привикващо" (Достоевски). Чудно ли ви е сега все още защо е толкова лош човешкият матр`ьял у нас?! Сега разбирате ли защо ние у нас имаме толкова тежък проблем с човечността на човеците?!

Ами нещата са пределно прости: когато към децата в сферата на образованието почнем да се отнасяме като към личности, т.е. като към свободни и суверенни същества, не като към животни, когато у нас образованието най-сетне стане именно образование и престане да е дресировка, едва тогава можем да очакваме обществото ни да започне да се очовечава, а дотогава ще продължим да затъваме в безчовечността (и в неотлъчно съпровождащата я мизерия). Да, без свобода няма човечност, щото самото човешко, самата "човешкост" е именно свобода...

Martin Demerdzhiev каза: Прекрасно разбирам това и много ме е яд, че начело на МОН застават хора, които предпочитат да си чешат езиците и евентуално да усвоят някакви пари. Хора без никаква визия и без абсолютно никаква отговорност. Те са едни най-големи престъпници. Митьо Очите е далеч по-безобиден от тях. От тези хора трябва да се избавим.

Освен това аз, Ангел Грънчаров, се чувствам длъжен отново да ви напомня, че нашият български Картаген е крайно време да бъде разрушен...

Търсете по книжарниците забележителната книга на философа Ангел Грънчаров ИЗВОРИТЕ НА ЖИВОТА: вечното в класическата и модерната философия, изд. ИЗТОК-ЗАПАД, февр. 2009 г., 520 стр. Книгата ИЗВОРИТЕ НА ЖИВОТА, външно погледнато, е систематичен курс по философия, в който обаче твърде експресивно се тълкуват и вечните въпроси, вълнуващи човешките същества на тази земя. Подобна форма, именно курс лекции по философия, осигурява на автора така потребната живост, непосредственост и свобода в общуването със съзнанието на читателя. През цялото време той се стреми да бъде близо и да не изневерява на ония неизбежни сърдечни трепети, благодарение на които човекът става човек – и личност, разбира се. Опитва се да приобщава съзнанието на читателя към така вълнуващата мисловност на непреходното, която именно е истинското богатство на човека.

Няма коментари: