Станалото в Дискусионния клуб онази вечер (виж: В Дискусионния клуб тази вечер: Какво е да си личност? породи интересна и показателна дискусия между българския германец (германският българин), нарекъл се СПАРТАК и моя скромна милост. В тази дискусия стигнахме до възлови моменти (що е личност и какво означава да си свободен), поради което, с оглед да облегча разбирането на тия наистина фундаментални въпроси ми се наложи да насоча партньора си към моята първа книга, в която отдавна съм разяснил тия неща; и за да не му е трудно да ги намери, реших да публикувам главата за личността тук, в блога си; да, но понеже тя би следвало да се чете в големия контекст на цялото, се видях принуден да публикувам тук поне и съдържанието на цялата книга; ето го първо него, а след това можете да четете и главата за личността (те, прочее, са две глави):
Ангел
Грънчаров
ЖИВОТЪТ НА ДУШАТА: ПСИХОЛОГИЯ
1997 г.
СЪДЪРЖАНИЕ:
ПРЕДГОВОР
I.РАЗДЕЛ: НАЧАЛАТА
1.Самопознанието
1.Всекидневието. 2.Познавам
ли себе си? 3.Готовността за самопознание. 4.Човекът като тайнство.
5.Преодоляването на несамостоятелността. 6.Разбирането на самия себе си.
2.Психологията
1.Познанието за човека и
живота. 2.Проблемът за душата. 3. Личното отношение към своята душа. –
“Вглъбяването" в душевния живот. 4.философията на душата. – Идеалност на
душата. 5.Науката за душата. 6.Психологическите методи. 7.Психичният феномен.
8.В. Вунд, основател на модерната психология. – Експериментите на Вунд. –
Аперцепцията. – Обем на съзнанието. 9.Елементите на съзнанието. – Чувствата. –
Психологията на съзнанието. 10.Пътят на психологическото изследване.
11.Проблемът за истинността. 12.Човешката субективност. – Микрокосмосът.
II РАЗДЕЛ: ПСИХОЛОГИЧЕСКИТЕ ШКОЛИ
3.Психоанализата
1.Зигмунд ФРОЙД. –
Биографията на д-р 3. Фройд. – Произведения. 2.Метод на изследване. – Свободните
асоциации. – Сънищата. – Фантазиите. – Натрапчиви мисли и идеи. – Несъзнаваните
грешки. – Душевните „инстанции". – Психоаналитикът. 3.Метод на лечение. –
Психичната организация на личността. – Безсъзнателното. – Аз-ът. – Свръх-Аз.
Норма и патология на душевния живот. 4.Психологическата теория. – Сексуалният
живот. – Либидото. 5.Принципът на удоволствието. 6.Принципът на реалността. –
Сублимацията. – АЗ-ът като арбитър. 7.Сексуалните лишения и сексуалното
излишество. – Разпадането па личността. – Удовлетворението от своя живот.
8.Отношението към теориите на Фройд през годините. – Психоанализата през XX век.
4.Гещалтпсихологията. Бихевиористите
I.Гещалтпсихологията. –
Берлинската школа. 1.Понятието за гещалт. – Цялостност на възприятието.
2.Експериментът на Вертхаймер. – Гещалтни ефекти. 3.Възприемането на
музикалната мелодия. – “Разпознаване” и “узнаване”. – Цялостност на образа. –
Изоморфизъм. 4.Тенденцията към яснота (прегнантност). – Структуриране на
феноменалното поле. – Подобие на гещалта между психика и мозък. – Идентичност
по гещалт. 5.Преодоляването на атомистките схващания в психологията.
I
5.“Разбиращата” психология. Прагматизмът
I.Разбиращата психология. – Основоположниците В. Дилтай и Е. Шпрангер.
1.Същността на “обясняващата” психология. – Трудностите пред нея. –
Действителността на живота и душата. – Интуитивното прозрение. – Разбирането на
душевния живот. – “Вживяването” на душата. 2.Вътрешният живот. –
Непосредственото разбиране на смисъла. – Целостта, душевната връзка в човешките
личности. – Пълнотата на душевния живот. – Живото и мъртвото в психологията.
3.Описващата, дескриптивната психология. – Интелект. 4.Живот на подбудите и
чувствата. 5. Волевите действия. – Свободната жизненост на душевния живот.
6.Ценността. – Художественото разбиране като образец на психологическото. –
Влиянието на разбиращата психология.
I I.Прагматизмът. – Прагматическият мироглед в САЩ. – Основоположниците Ч.Пиърс и
У.Джеймс. 1.Съзнанието като поток от индивидуални психични състояния. –
функционалната ценност на съзнанието за живота на човека. 2.Вродените инстинкти
и емоции. – Навиците. – Мисленето като инструмент. – Равновесието, полезността
за опита и живота. – Стремежът към успех. – Истината като полезност. 3.Приложимост
на идеите. –Зависимост на очевидностите от ориентацията към практически дела. –
Решаването на практически задачи. – Инструментализмът като психологическо
приложение на прагматизма. – Понятието за опит. – Регулационните инструменти.
4.Животът като решаване на проблеми. 5.Прагматизмът – философията и
психологията на американската мечта.
III РАЗДЕЛ:
СПОСОБНОСТИТЕ НА ДУШАТА
6.Душевният живот
1.Търсенето на принципа. 2.Истинският
свят на психологическата наука. – Разпознаването на научността. 3.Какво е
душата? – Какво аз съм? – Човечност на душата. 4.Атомистичният възглед за психиката. 5.Разбирането за
душата като цялост. 6.Имам ли душа? – Непосредствената даденост на
душевния живот. – “Вътрешността” на човека. – Смисълът на идеята за душа. 7.“Безмозъчна” или “бездушна” психология? – Душевно и телесно. – Сърце и душа. –
“Волята за живот”. – С мозъка или с ума си мислим? – Животът на душата като
предмет на психологията. 8.Основанията за запазване на думата душа за научна
употреба. – Езикът на психологията. 9.Душа и съзнание. 10.Способностите на
душата. – Мислене, чувстване, воля, вяра, разум. – Човек и свят. – Човешките
отношения към света. – Отношението на човека към самия себе си. – Коренните
човешки отношения. 11.Позиции и ориентации на човека. – Нагласите. 12.Познавателното човешко отношение. – Ценностното отношение на човека,
13.Практическото отношение. 14.Съзнание, чувстване, воля. – Знание, смисъл,
желание. – Човечността като интегралност, цялостност. 15.Синтези на
"чистите" човешки отношения. – Аз-ът, самосъзнанието. –
Аз-комплексът. – Интуицията. 16.Безсъзнателното. – Животът на душата като свобода, спонтанност, активност. – Реалността на духа на човека.
7.Човешката сетивност
1.Изследването на съзнанието. –
Съзерцание и мислене. – Поток на съзнанието. – Живото съзерцание. 2.Появяването
на света. – Има ли свят без съзнание? 3.Сетивността. – Непосредствената
даденост на предмета за съзнанието. – Феномените. – “Явяване” и “явяващо”. –
Феноменологичната нагласа. 4.Интенционалност, насоченост към предмета. –
Предметност на актовете на съзнанието. – Изпълването на съзнанието със
значение и смисъл. – Многообразие на феномените. – Светът като хармония на
съзнанието. – Любовта към съзерцание и сетивно удоволствие. – Свободната игра
на сетивните впечатления. – Пълноценност на възприятията. – Чистото и незаинтересованото
човешко съзерцание. – “Изгубването” на света. – Неспособността за любуване на
света. – Схематичният и ограничен поглед. 5.Улавянето на миговете. – “Поток”
или “океан” е човешкото съзнание? – Внасянето на ред в хаоса на сетивността.
6.Позиции и ориентация на душата. 7.Сетивен праг. 8.Сензорна депривация
(въздържане от импулсивност). 9.Компенсация. 10.“Емоционален тон” и взаимодействие
на усещанията. 11.Адаптация. 12.Субективното възприятие на времето. –
Историчност на човека и неговия живот. 13.Аперцепция и нагласа. 14.Когнитивен
дисонанс. –Последствията от неадекватното възприемане в любовта.
8.Интелектът
1.Направляването на сетивния поток. –
Естеството на мисленето. – Търсенето на същността на нещата. 2.Любопитството.
– Познавателният интерес. 3.Мислещият човек. – Безмълвието на нещата. –
Разсъдъчността. – Логичността. – Теоретизирането. – Абстрахирането.
4.Психологическите измерения на мисловността.
– Защо така мисля? 5.Подбудите, свързани
с мисловната активност на душата. – Съзнаваемост на мисловния процес. –
Типове мислене и мисловност. – Свободата на мисълта. 6.Представното мислене. –
Анализ, сравнение, синтез. 7.Свободната игра с понятията. 8.Понятията на мислещия
човек. – Езикът. 9.Изразяването на мислите, речта. – Мисловен акт и изразимост. –
Участието на интуицията. 10.Интелигентност. – Оригиналност, самобитност
на мислите. – Личността на мислещия. –
Потенциал и предел на мисълта. – Интелектуалното наслаждение. – Хоризонтите
пред мисълта. – “Окованата” мисъл. – Предразположеност към умствена активност
или към умствена ленивост. 11.Нагласата към мислене. – Поддава ли се на
“научаване” мисленето? – Глупостта. – “Лечима” ли е глупостта? – Заблужденията. 12.Техника на мисленето. –
Гъвкавост на мисълта. – Склонност към истината. – Свободната изява и
“употреба” на ума. – Преоткриването, “спомнянето” на истините. – Мисията на
учителя.
9.Въображение и памет
1.Митът за Мнемозина. 2.Какво би
представлявал светът, ако душата нямаше памет? – Загубата на паметта,
представена в романа “Сто години самота” (Г. Г. Маркес). – Амнезията.
3.Забравянето според Фройд. – “Неуслужливата” памет във всекидневието. 4.Защо
укоряваме паметта, а не ума си? – Запомняне, помнене, спомняне. – “Добрата” и
“лошата” памет. – Словесна, двигателна, емоционална, музикална памет. – Индивидуална
особеност на паметта. 5.Загадъчността на въображението. – Защо природата “крие”
тайните на паметта и въображението? – Случаи на феноменална памет.
6.Показателност на тези случаи. – Смисловото многообразие на съществуващото. –
Паметта на развитата душа. – Латентните, скритите мисли. – “Будната” и
“спящата” душа. – Волево и неволево запомняне. 7.Безсъзнателната памет в ранното детство. 8.Осмислено и механично
запомняне (тест). – Осмисленото
учене. – Опирането на смисъла.
9.Трансформации на съзнанието. – “Омагьосаните” кръгове в обучението. –
Провалът на учителя. – Човешките отношения между ученик и учител.
10.Дълготрайност на помненето. – Спомнянето като истина на паметта. –
Асоциативен експеримент (тест). 11.Смисълът на забравянето. – Защо забравяме
онова, което не искаме да помним?
10.Емоциите
1.Човекът – мислещо, чувстващо или
искащо същество? – Чувствата като израз на човечността. – Чувствителност и
уникалност на индивида. – Душевните вълнения. 2.Разбирането на чувствата. –
Поезията и внушението на чувства. – Магията на поетичното слово. – Музиката
като универсален език на чувствата. 3.Естеството на чувствата и на
човешката емоционалност. – Преживяването на красотата. – Субективността като
поле в емоцията. – Предмета ли чувстваме или своето чувство за него? –Родството на душата с предмета. 4.Одухотворяването
на нещата в емоцията. – Ролята на чувствата за човешкото съществуване. 5.Недостатък ли е прекалената чувствителност.
– Противоречието между чувство и
разсъдък. – Логиката на ума и
логиката на сърцето. – Емоционалното съдържание на изобразителното
изкуство. 6.Многообразните емоционални състояния. – Приятни и неприятни чувства. - Основни и производни
чувства. – Амбивалентни
чувства. – Емпатия. 7.Стрес и дистрес. 8.Фрустрацията, напразното очакване. –
Емоционално насищане. – Амбивалентни преживявания. 9.Афекти. – Интенционални
чувства. – Настроения. – Витални чувства. – Чувства, свързани с Аз-образа
(егоистични). – Алтруистични чувства. 10.Теорията на У. Джеймс и К. Ланге. –
Изразителност на лицето и погледа. 11.Индивидуалност и чувствителност. –
Емотивност. – Впечатлителност. –Харизматичност. – Страст.
11.Волята
1.Единната
душа. – Синтетични прояви на душата. 2.Безпокойствата на психолозите. –
Свободата на волята като основание на тези безпокойства. 3.Може ли да бъде
разбрана свободната воля? – Изборът.
4.Волята като насоченост на душата. – Съпоставянето
на това, което “е” с това, което “трябва да бъде”. – Противоречието между човек и свят. –
Целите. 5.Категоричното “аз искам” на
волята. 6.“Съзнателният” избор на целите. – Волевите актове на душата. – Интегриращата роля на волята. –
Безсъзнателната борба на мотиви. – Изкристализирането на съзнанието за цел. –
Съзнателното решение като финал, а не начало на волевия акт. – Разбирането на
волята. 7.Индивидуалната воля. –
Съотношението на душевните сили като основа на индивидуалността. –
Свободата като същност на човека. – Съзнателното “регулиране” на душевните сили като насилие над тях. – Спонтанност на избора и автономия на
волята. – Възпитание на волята. 8.Своеволие. – Неволя. 9.Аз-ът като избираща
инстанция на душата. – Подбудите от различно естество. – Коя воля е несвободна? 10.Отношението на
“аз искам” с “трябва”. – Произвол. – Съвест. – Самоограниченията на волята. –
Конкретната човечност. 11.Ситуацията на избор. – Решителност. – “Добрата” или
“лошата” воля постига нещо с усилие? – Вдъхновената воля. – Инат. – Призвание и
воля. – Човекът е това, което иска да бъде. –Успех и воля. – Свободните
общества. 12.Волята като сила на душата.
12.Самосъзнанието
1.“Аз
съм” или “Аз имам”? – коя е формулата на самосъзнанието? –“Аз съм Аз”. –
Не-Азът. – Конкретната душа. 2.Изследването на самосъзнанието. – Да бъдеш
наясно със себе си, със своя Аз. – Самосъзнанието като център на “планетната
система” на душата . – Въпросът “Какво аз съм?”. – Аз-ът като средоточие на
душевния живот. 3.Адекватният на предназначението си Аз. – Интегралност на
душевните прояви. 4.“Аз съм умен” или “Аз имам ум” – какво означават тези
изрази? – Формата “Аз съм” – форма на Аз-а, отъждествяващ себе си със своите
душевни прояви. – Смисълът на израза “Аз съм”. – Аз-ът като битие. 5.Същност на
“Аз имам”-формата. – Отчужденият от душата Аз. 6.Примери и анализ. – Какво
всъщност има Аз-ът, който говори “Аз имам ум, воля, чувства и пр.”?
7.Разбирането на Е. Фром относно “Да имаш или да бъдеш”. – Реалното отношение
между съзнание и битие. – “Овъншностяването” на душата и самосъзнанието.
13.Аз-комплексът
1.Методика за изследване на Аз-комплекса. 2.Характер.
3.Тенденциозност на
конкретния Аз. – Рационален, ирационален (чувстващ),
интуитивен и естетически тип душевност. –
Екстраверсия и интраверсия. –
Екстравертна и интравертна нагласа. 4.Аз-ът като ядро на душата. – Непространствен модел на “структурата”
на душата. – Полюсите на душата:
свят и безсъзнателно, външно и вътрешно. –
Аз-ът като особено съзнание за идентичност. –
Аз-комплексът. 5.Самосъзнание ли е Аз-ът? – “Към себе си” и “към света”-комплексите. 6.Основания за
традиционното отъждествяване на Аз и
самосъзнание. – Разстроеният, “разцепеният” Аз. – Душевното заболяване. – Душевният хаос и дисбалансите. – Ресурсът на осъзнаването. – Самочувствието. – Душевните кризи. –
Предвестниците на провала на самосъзнанието. 7.Терапията на душата като
прераждане на неадекватния Аз. –
Психоаналитичната терапия. 8.Защо не се умира от болест на душата? – Животът в душевно страдание. – Смърт за душата не съществува. – Смъртта не е спасение за душата, а само
за тялото. – Ако душата ни е
безсмъртна, не трябва ли най-напред за нея да се погрижим? 9.“Крилатата
колесница” на душата и нейният водач. –
Търсенето на своя Аз.
14.Безсъзнателното
1.Статус
на безсъзнателното. 2.Волята за живот на Шопенхауер. 3.Безсъзнателният живот на
тялото. – Тялото като ценност. 4.Трудността на изследванията върху
безсъзнателното. 5.Искането, сляпото желание за удовлетворение. – Жаждата на
тялото да живее, страстта за живот. 6.Стремежът към удоволствия. – Принцип на
удоволствието. – Удоволствие и болка. – Сексуалното
удоволствие като символ на удоволствието изобщо. 7.Наслаждения на тялото
и морализъм. – “Порочно” ли е безсъзнателното? 8.Безсъзнателните влечения. –
Ефектите на безсъзнателното върху душата. – Либидото, еротичното удоволствие.
– Пренасяния и фиксации на либидото. 9.Двата рода “разполовеност” на човека. –
Половете, половата любов. – “Половинките” на човека. – Равновесие между душа и тяло. 10.Обектите
на сексуалния интерес. – Еротичното чувство. – Автоеротичност. – Сексуални
фантазии. – Нарцисизъм и хомосексуализъм. – Ерогенни зони. – Трансформации на
либидото. 11.Изтласкването на
безсъзнателните импулси. –
Сублимация. – Властта на
безсъзнателното върху човека. – Илюзията за независимост от безсъзнателното.
15.Сексуалността
1.Сексуална основа на душевната патология. –
Либидната организация на личността. – Срамът от сексуалността. – Вицовете. –
Откритост на Аз-а спрямо своята сексуалност. – “Циничната” сексология. 2.Целите
на либидото. 3.Проблемът за “нормата” и “перверзията” в секса. –
Хетеросексуалност и бисексуалност. – Мнозинството и малцинствата в сферата на
сексуалния живот. – Сексуалната
неудовлетвореност и непълноценност. 4.Нормалност и “еталон за
човечност”. – Секс и репродуктивна функция. 5.Детската сексуалност. 6.Орална, анална
и генитална фаза в развитието на сексуалността. – Сексуалността на юношата. –
Регрес в начините на удовлетворяване. – Отношението към родителите,
привързаност към единия родител. – Едипов комплекс. 7.Преодоляването на
привързаността и откриването на външен сексуален обект извън семейството. –
Степен на невротичност на родителите и детето. – Има ли “окончателна”
сексуална ориентация? – Мастурбирането. – Кастрационен комплекс. – Отношението
между еротичност и автоеротичност. 8.Ирационалният “остатък” в човешката
природа. – “Знанието” за безсъзнателното и неговите пориви. – Смисълът на
сексуалните забрани и табута. – Хармоничната душевност и сексуалната й основа.
– Стремежът към блаженство.
IV РАЗДЕЛ: ЛИЧНОСТТА И ПОЛЪТ
16. Индивидуалната личност
1.Недостатъци на научното познание за
човека. – Безличният субект на науката. – Отказ от самопознанието. –
Разочарование от науката. 2.Превъзходство на изкуството. 3.Синтезът на философия
и психология. – Жизнена и душевна цялост. – Идеята за живот и животът на
душата. – Разбирането на човека и личността. – Любов, мъдрост и живот.
4.Личността, персоната. – Маската в античния театър и нейната гримаса. – Лице, лик
и личност. – Символиката на частите на лицето. – “Лично” и “раз-лично”. 5. Личността – самостоятелното човешко
същество. – Да бъдеш личност – какво е това? – “Откриване” и “скриване” на
лицето, на действителната физиономия. – Лицемерието. – Фасада и вътрешност. –
“Полирането” на личността. – Душевно и личностно. – Човечност. – Божията искра
у човека. 6.Личността на детето. – Кога човекът става личност? – На-личното у
личността. 7.Липсата на лик и лице. – Своето лице. 8.Душевно и
телесно-физиономично. – Безизразност на лицето. 9.Личността – лицето на душата.
– Съответствията между двете лица на човека. – Основанията за тези
съответствия. – Одухотвореното лице. –
Личността – маска с много гримаси? 10.Двете алтернативи на разбиране. –
Първата: тялото като храм на душата. – Одухотворено лице. 11.Втората: тялото си
създава душата като “израстък”. – Тялото – първичната виталност. – Гениталиите
– скритото лице на тялото. – Двете лица на тялото: гениталии и физиономия.
12.Голото тяло и цялостният човек? – Символиката на пениса. – Срамът от
гениталиите. – Личност и сексуалност. 13.Пресекването на жизнеността.
17.“Лицата” на човека
1.Погледът – магическото “огледало” на
душата. – Празният поглед. – Погледът – “врата” на душевността? 2.Душата –
човешкото царство на свободата. – Как гледа другия развитата душа? – Грубият
поглед. – Поглед и лице. 3.Съответствието между поглед и обща конституция на
тялото. 4.Една ли е личността на отделния
човек? – Маските и персоните. – Личностните роли. – Човешката общност. –
Социалното – “нормалното” или “безличното”? – Индивидуалност на човешката
същност. – Нивелирането на индивидуалното
със социалното. – Комунизмът – социална психопатология? 5.Личностната активност и свобода. –
Великата и “малката” личност. – Личността на духовния аристократ. –
Свръхчовешкото у човека. – Волята за власт и волята за подчинение. – Слабата
личност. – “Масата” от безличия. – Посредствеността. – Жизнената пълноценност. 6.Силната телом и
духом личност. – Елит. – Фалшивият кумир на тълпата. 7.Неконформистът. –
Безразличието към другия. – Желанието за провокиране на интереса към
собствената особа. – Себелюбието. 9.Механизмите на личностното израстване. –
Личностният баланс. – Личностната идентичност. 10.Типология на личностите. –
Екстраверсия и екстраверт. – Интраверсия и интраверт. – Разбирането на К. Юнг.
11.Идеални типове индивидуалност (Е. Шпрангер.) –Теоретическият човек. –
Икономическият човек. –
Естетическият човек. – Социалният човек. – Тип на християнина. – Политическият
човек. – Религиозният човек. 12.Характер и темперамент. – Отделните
темпераменти. – Загадката на човешката личност.
18.Половете: мъжът и жената. Любовта
1.“Общият
индивид” на психологията. – Половите различия на психиката. 2.“Пол и характер” на О. Вайнингер. – Мъжката и женската душа. – Телесните и душевните признаци на пола. – Мъжественост и женственост. – Принадлежността към своя род и пол. – Интуицията за мъж и за жена.
3.Субективната пристрастност съм своя пол. –
Подценяването на другия пол. –
Половите клевети и обиди. – Молитвата на
Платон. – Мъжът – пълноценният човек? –Половите
превъзходства. – Полът – “пол-овината”
човек? – Срещу-пол-ожеността на
половете. 4.Амазонките, обществото от жени –
поучителната им съдба. 5.Добродетелта “мъжество”. –Човешката цялостност и пълноценност. 6.Родството между душите и
телата на един мъж и една жена. –
Тайнственото подобие в различието. –
Двуполовите същества, андрогинният род в
древния гръцки мит. – Разказът на Платон в диалога “Пирът”. – Произход
на половите влечения. – Търсенето на
своята пол-овина. – Античното
разбиране за любов между мъже. – Похвална
реч за бог Ерос. – Опит за
демитологизиране на мита на Платон. – Да срещнеш себе си в една друга душа и в
едно друго тяло. 7.Неудовлетвореността
от любовта. – “Правенето” на любов. – Любовта като велика Божествена и
природна симпатия. – Любовта като
космическа сила. – Любов, свобода, добро и красота. – Имитации на
любовта. – Илюзиите на любовта. – Любовта, даваща живот. – Какво търси жената у
мъжа и мъжът у жената? 8.Търсенето на вечната идея за женственост и
мъжественост. – Идеята за мъж и идеята за
жена. – Недостатъчност на само субективните представи. – Мъжкото разбиране за мъж и женското разбиране
за жена. 9.Общността на душите. –
Мъжът и жената като човешки същества. –
Общността в различието. – Различията в контекста на общността.
19.Любовните
тайнства: еротика
1.Връщане при Платон в
търсене на идеята. – Речта на Агатон. – Качествата
на бог Ерос. – Блаженство, красота,
съвършенство. – Младост, нежност,
гъвкавост. – Добродетелите: свобода, справедливост, благоразумие, храброст. – Общата идея за човечност. – Благодеянията на Ерос.
– Ерос, бащата на Разкоша, Нежността, Негата, Миловидността, Страстта, Копнежа.
– Ерос, най-красивият и най-добър предводител. – Ерос, спасител в трудни
моменти. – Отпечатъкът на младостта на Агатон върху неговите думи. 2.Еротичност,
еротика. – Красотата. – “Сексапилност”. – Младостта. 3.Любовта като ценност на живота. – Любовта – търсене на красота. –
Отчуждение от любовта. 4.Одухотворяващата и оживотворяващата идея. – Богатството на смисъл. – Човекът – носител на идеята. –
Откритостта към идеята за живот. –
Безсъзнателност на тези отношения. 5.Мъжът и мъжкото като символи. – Въплътената идея за мъж и мъжественост. – Жената и женското като символи. – Въплътената идея за жена в женското тяло. – Съответствие между душевните, личностните
и телесните прояви на мъжа и жената. –
Коренът на симпатията между мъже и жени. –
Податливост на мъжа към женственото и на жената към мъжественото. – Красотата на мъжкото тяло. – Красивото женско тяло. 6.Асиметрията на
женското тяло по отношение на мъжкото. –
Съотношението красота-еротичност. – Еротично-естетическите преживявания. – Естетичната еротичност.
7.Идентификацията във връзка с телата. –
Идентифицирането с другия пол. –
Идентифицирането с прекрасния друг индивид от твоя пол. 8.Невидимата красота и
еротичност. – Мъжкият характер и
мъжествената душа. – Душата на
жената. – Пълноценният човек.
20.Идеята
за живот. Вечната женственост
1.Одухотворяващата и оживотворяваща идея. – Богатството на смисъл. – Потребността от философско разбиране. 2.Дискурсивно изразяване на идеята. – Човешкото същество – заложник на идеята? – Човекът – носител на идеята. – Има ли “съвършена” порочност и извратеност? 3.Откритост към идеята за живот. – Позитивното, негативното и безразличното отношение към идеята. – Безсъзнателност на тези отношения. – Мъжът и мъжкото като символи. – Мъжественото тяло. – Въплътената идея за мъж и за мъжественост. – Конституивната представа за мъжественост. 4.Жената и женското като символи. – Женственото тяло. – Въплътената идея за жена в женското тяло. – Конституивната представа за женственост. – Съответствие между душевните, личностните и телесните прояви на мъжа и на жената. 5.Коренът на симпатията между мъже и жени. – Податливост на мъжа към женственото и на жената към мъжественото. 6.Голото мъжко тяло. – Красотата на мъжа. 7.Идеално красивото мъжко тяло. – Лицето на мъжа. – Образцовата мъжественост. 8.Красивото женско тяло. – Красивата жена – въплътената идея за женственост. – Щастието на жената: “Той иска!”. 9.Образцовата женственост. – Асиметрия на женското тяло по отношение на мъжкото. – Хармоничност на женското тяло. – Загадката на женското лице. – Еротичните чувства на мъжа под напора на женствеността. – Съотношението красота-еротичност. – Еротично-естетическите преживявания. – Човекът – същество, еротично-естетически преживяващо. – Естетичната еротичност. 10.Възприемането на тела от противоположния пол. – Възприемането на собственото тяло. 11.Интересът на мъжа към красотата на своето тяло. – Интересът на жената към красотата на своето тяло. – Мъжката и женската суетност. – Съзнаващият своя чар мъж (или жена). – Несъзнаваната красота. – Съвременното отношение към красотата на своето тяло. – Невъзприемчивост и възприемчивост на мъжа към мъжката красота. – Чувствителност към красотата изобщо. – Сексуалните ориентации и отношението към красотата и тялото. – Чувствата на жената, породени от красотата – своята и на друга жена. – Латентен хомосексуализъм. 12.Идентификацията във връзка с телата. – Идентифицирането с другия пол. – Идентифицирането с прекрасния друг индивид от твоя пол. – Невидимата красота и еротичност. 13.Мъжкият характер и мъжествената душа. – Душата на жената като вечна загадка за мъжа. – Пълноценният човек.
Освен това смятам, че нашият "Картаген" - масовото българско безразличие спрямо истината и свободата! - е крайно време да бъде разрушен...
2 коментара:
Германският, бранденбургският или пруският българин е най-точно.
Български германец не може физически да същестествува, с малки изключения, тъй като силата на социалния и икономически вакуум е в противоположна посока.
Благодаря за споделените страници. Ще отделя време да ги прочета.
Публикуване на коментар